ورزش ارومیه زیر سایه والیبال

به گزارش ایپنا:هیات‌های ورزشی ارومیه  در رکود به سر می‌برند و دلیل اصلی آن توجه بیش از اندازه به رشته والیبال از سوی مسئولان و مردم است. هیات‌های ورزشی ارومیه زیر سایه سنگین رشته والیبال و زیر بار انبوهی از بدهی مالی و عملکردی قرار گرفته اند. ولی در مقابل والیبال علاوه بر درآمدزایی […]

image_pdfimage_printچاپ خبر
به گزارش ایپنا:هیات‌های ورزشی ارومیه  در رکود به سر می‌برند و دلیل اصلی آن توجه بیش از اندازه به رشته والیبال از سوی مسئولان و مردم است.
هیات‌های ورزشی ارومیه زیر سایه سنگین رشته والیبال و زیر بار انبوهی از بدهی مالی و عملکردی قرار گرفته اند. ولی در مقابل والیبال علاوه بر درآمدزایی با بودجه‌های کلانی روبرو می‌شود که به خوبی می‌توان با این درآمدها و بودجه‌ها برنامه‌های متنوعی را به مرحله اجرا رساند.
بدون شک در همه مناطق جهان و حتی ایران برخی از رشته‌های ورزشی اولویت و مقدم بر دیگر رشته‌ها هستند چه در امر امکانات و چه در امر اعتباراتی، اما اینگونه نیست که یک رشته در ویترین و دیگر رشته‌ها در انباری یک مجموعه قرار داشته باشند. اما این‌که چه موقع این تابوشکنی اتفاق خواهد افتاد تا رشته‌های ورزشی دیگر نیز در ارومیه خودی نشان دهند باید از مسئولان متولی پرسید.
باید گفت توجه بیش از اندازه به والیبال هرسال بیشتر از سال‌های گذشته باعث عقب گرد در عملکرد رشته‌های ورزشی می‌شود.
ورزش ارومیه مانند خانواده ای است که تعدادی فرزند دارد ولی تنها یک فرزند مورد توجه قرار می‌گیرد که ادامه این روند در یک خانواده باعث دلسردی و کینه و دشمنی در بین دیگر فرزندان می‌شود. تنها اتفاقی که می‌تواند این فضا را به یک جو صمیمی ودوست داشتنی تبدیل کند توجه و رسیدگی به دیگر فرزندان جهت بهره گیری از امکانات است که می‌تواند آینده و اتحاد و یکپارچگی فرزندان این خانواده را تامین کند.
حال باید دید نارضایتی از توجه ناکافی به رشته‌های ورزشی به جز والیبال در ارومیه تا چه اندازه است.

بی توجهی به رشته‌های ورزشی شناسنامه دار
نایب رئیس بانوان هیات کبدی ارومیه در گفت و گو با همشهری گفت: آذربایجان غربی بدون شک از قطب‌های ورزش کشور است که همواره در رشته‌های ورزشی مختلف افتخارات آسیایی، جهانی و حتی المپیکی کسب کرده است.
«عبدالرحیمی» اضافه کرد: رشته‌های ورزشی مثل کبدی، هاکی، دوومیدانی، وزنه برداری، بوکس، قایقرانی و حتی رشته‌های ورزشی جانبازان و معلولین در این استان و ارومیه دارای شناسنامه‌های جهانی هستند که با کمی توجه به این رشته‌ها و ورزشکاران آنها می‌توان روند نتیجه گیری را تا سالیان سال ادامه داد.
وی با بیان این‌که توجهی به رشته‌های ورزشی دارای شناسنامه جهانی نمی‌شود، گفت: عدم توزیع بودجه یکسان بین والیبال و دیگر رشته‌های ورزشی در ارومیه که برخوردارترین شهر استان در زمینه امکانات ورزشی است، مشکلات بسیاری برای هیات‌های ورزشی همچون کبدی به وجود آورده است درحدی که شاید برای اعزام تیم‌های خود در رده‌های سنی به مسابقات مختلف از عهده تهیه لباس لازم نیز نتواند برآید.عبدالرحیمی اضافه کرد: هیات ورزشی کبدی در سال‌های گذشته به سختی هزینه‌های اعزام تیم‌ها به مسابقات مختلف را تامین کرده و کمبود منابع باعث دلسردی در بین ورزشکاران این رشته ورزشی شده است.
وی کبدی را تنها رشته ورزشی دانست که در المپیک‌های آسیایی هم در بخش مردان و هم در بخش بانون مدال کسب کرده است و گفت: آذربایجان غربی سابقه میزبانی مسابقات کبدی قهرمانی جوانان آسیا را در کارنامه خود دارد ولی امروز با مشکلات سالن تمرینی مناسب دست وپنجه نرم می‌کند.
عبدالرحیمی با گلایه از وضعیت توجه برنامه ریزان اعتبارات ورزشی گفت: این هیات ورزشی اگر یک دهم رشته ورزشی والیبال بودجه در اختیار داشت شاید امروز به جای 5 قهرمان بین المللی 50 قهرمان تحویل جامعه ورزش می‌داد در حالی که قهرمانانی چون سعیده ذاکرنیا، آروز نقیبی، فاطمه نیرویار، پریسا نعمتی و مهیا سنایی بدون چشم داشت مالی و تنها با تکیه بر اراده و عزم ملی و راسخ خود موفق به کسب عناوین قهرمانی شده اند.
وی گفت: امروز باید با یک عینک به رشته‌های ورزشی نگریسته شود تا شاهد رشد متوازن در بین رشته‌های ورزشی موجود در ارومیه باشیم.
عبدالرحیمی با بیان این‌که والیبال امروز بدون شک نماد ورزش و هویت فرهنگی ورزشی مردم ارومیه محسوب می‌شود ولی بها ندادن به دیگر رشته‌ها باعث صدمات جبران ناپذیری به اهالی وزرش خواهد شد، افزود: همگی دوست داریم عنوانی مانند پایتخت والیبال ایران را به نیکی یاد کنیم اما باید شخصیت دیگر رشته‌ها و ورزشکاران هم به همان اندازه برای مسئولان ورزشی مهم باشد.
وی از اداره کل ورزش وجوانان استان و باشگاه فرهنگی و ورزشی شهرداری ارومیه خواست توجه بیشتری به رشته‌هایی همچون کبدی داشته باشد که تا به امروز با کمبود امکانات تمرینی و مالی توانسته است افتخارات زیادی برای این استان بیافریند.