اتحـاد برای فتـح آسیا

امشب نگاه فوتبال ایران به ورزشگاه سلطان قابوس شهر مسقط دوخته خواهد شد؛ جایی که تنها بازمانده فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا باید برای نزدیک شدن به رویای دیرینه‌اش شروع خوبی مقابل حریف عربستانی خودش داشته باشد. از قهرمانی یک تیم ایرانی در رقابت‌های باشگاه‌های آسیا 25 سال می‌گذرد و برای آخرین بار […]

image_pdfimage_printچاپ خبر

امشب نگاه فوتبال ایران به ورزشگاه سلطان قابوس شهر مسقط دوخته خواهد شد؛ جایی که تنها بازمانده فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا باید برای نزدیک شدن به رویای دیرینه‌اش شروع خوبی مقابل حریف عربستانی خودش داشته باشد. از قهرمانی یک تیم ایرانی در رقابت‌های باشگاه‌های آسیا 25 سال می‌گذرد و برای آخرین بار تیمی به نام پاس تهران که به لطف بعضی‌ها دیگر هیچ نامی از آن باقی نمانده، موفق به کسب عنوان قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا در سال 1371 شده بود. حالا به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اگر قرار باشد تیمی به ناکامی تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا پایان دهد، آن تیم همین پرسپولیس کنونی است. امشب پرسپولیس و الاهلی عربستان در بازی رفت مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به مصاف هم خواهند رفت. هر‌چند‌ بعد از قرعه‌کشی این مرحله، خیلی‌ها از الاهلی عربستان به عنوان قرعه‌‌ای مناسب برای سرخ‌پوشان نام بردند اما نباید فراموش کنیم که تیم‌80 ساله شهر جده با‌ ارزش 43. 31 میلیون یورو(142‌میلیارد تومان) به عنوان گران‌ترین تیم در غرب آسیا شناخته شده و مسلما دیدار با این تیم پرستاره با 13‌ملی‌پوش نمی‌تواند بازی آسانی برای شاگردان برانکو باشد. الاهلی با 8 دوره حضور در رقابت‌های آسیایی و 2 نایب‌قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا، یکی از تیم‌های با‌تجربه ‌قاره سبز به حساب می‌آید.
الاهلی متفاوت؛ پرسپولیس ثابت
بزرگ‌ترین مشکل برانکو برای بازی امشب، ناشناخته بودن رقیب است. مرور بازی‌های الاهلی در مراحل گروهی و یک‌هشتم نهایی این دوره از رقابت‌های لیگ قهرمانان هم نمی‌تواند مرجع خوبی برای برانکو و دستیارانش باشد، چراکه الاهلی با اسپانسر جدید در ابتدای تابستان دست به یک خانه‌تکانی عظیم زد.‌ این تیم سرمربی خود را عوض کرد و چند خرید میلیاردی داشت. الاهلی با هزینه 7 میلیون یورویی یکی از فعال‌ترین تیم‌های آسیایی در تابستان امسال بوده و با مربی‌ و بازیکنان جدیدش به عنوان تیمی متحول شده و ناشناخته پا به مرحله یک‌چهارم نهایی می‌گذارد. جنجالی‌ترین و مهم‌ترین خرید الاهلی، لئوناردو سوزای برزیلی است. الاهلی برای خرید این بال چپ ۴ میلیون یورو هزینه کرد تا ستاره پارتیزان بلگراد را جذب کند. ‌او در 2 فصل گذشته ۲۷ گل برای پارتیزان به ثمر رساند. ‌دیگر برزیلی الاهلی، کلادمیر است که با قیمت ۲،۷ میلیون یورو از بروژ بلژیک به الاهلی پیوست. ‌گادفری اوبوآبونا مدافع نیجریه‌ای فصل گذشته ریز‌اسپور ترکیه هم دیگر خرید این تیم به شمار می‌رود. پرسپولیس برخلاف الاهلی، تغییرات زیادی نسبت به فصل گذشته نداشته‌ و با کمترین تغییرات ممکن‌‌ به ماجراجویی آسیایی خود ادامه می‌دهد.
اولین ملاقات
پرسپولیس و الاهلی تا به امروز در آسیا با هم بازی نکردند و بازی امشب اولین ملاقات این 2‌تیم در قاره‌ کهن خواهد بود. پرسپولیس ۱۴‌‌بار در لیگ قهرمانان آسیا با تیم‌های عربستانی بازی کرده که حاصلش ۴ برد، ۵ باخت و ۵ مساوی بوده است.
ترکیب احتمالی پرسپولیس
برانکو امشب تغییراتی در ترکیب تیمش ایجاد می‌کند. ‌محرومیت سیدجلال حسینی‌، کاپیتان پرسپولیس باعث خواهد شد تا در قلب دفاع از زوج شجاع خلیل‌زاده- محمد انصاری استفاده شود. ‌حسین ماهینی و صادق محرمی هم احتمالا در کناره‌ها قرار می‌گیرند. ‌کمال کامیابی‌نیا هم پس از یک بازی غیبت، دوباره به تیم برگشته است. ‌سایر نفرات هم همان بازیکنان همیشگی‌اند؛ فرشاد احمدزاده، محسن مسلمان، وحید امیری، مهدی طارمی و علی علیپور. البته شاید هم در خط حمله برای دومین بار شاهد زوج منشا و طارمی باشیم.‌