گاف رئیس فدراسیون فوتبال !

طبق قوانین المپیک جوانان تیم دختران فوتسال ایران با وجود قهرمانی در آسیا سهمیه‌ای برای این بازی‎ها ندارد؛ با این حال مهدی تاج از رایزنی در این زمینه خبر داده آنهم با کنفدراسیون آسیا!

image_pdfimage_printچاپ خبر

به گزارش خبرگزاری ایپنا  تنها مسئله ای که قهرمانی مقتدرانه تیم ملی فوتسال بانوان ایران در دومین دوره جام ملت های آسیا را تحت الشعاع خود قرار داد، این بود که این تیم با وجود این قهرمانی نمی تواند در بازی های المپیک ۲۰۱۸ جوانان شرکت کند چون قانون این اجازه را نمی دهد.

طبق قوانین مربوط به بازی های المپیک جوانان، در رشته های تیمی هر کشور می تواند یک تیم – در بخش پسران یا دختران- در بازی ها داشته باشد. البته در این زمینه و در رشته فوتسال برای تیم آرژانتین به عنوان میزبان و برزیل استثنا هست بطوریکه این دو کشور می توانند با هر دو تیم دختران و پسران خود در فوتسال المپیک جوانان شرکت کنند.

در هرصورت و طبق این قانون، تیم فوتسال پسران ایران که سال گذشته سهمیه المپیک آرژانتین را کسب کرد، به عنوان نماینده فوتسال ایران در سومین دوره این بازی ها معرفی شد.

در واقع تیم ملی فوتسال دختران ایران با علم به همین موضوع در رقابت های جام ملت های آسیا شرکت کرد و توانست قهرمانی خود را تکرار کند. طبق برنامه دو تیم اول این مسابقات سهمیه المپیک آرژانتین را برای کشور خود کسب کردند اما از آنجا پسران فوتسال ایران یک سال زودتر این سهمیه را گرفتند، دختران کشورمان با وجود قهرمانی آن را در اختیار نگرفتند و تایلند به عنوان تیم سوم این سهمیه را کسب کرد.

حتی در همین رابطه اصغر رحیمی مرکز نظارت بر تیم های ملی کمیته ملی المپیک و سرپرست کاروان ایران در بازی های المپیک نیز تاکید کرد که برای المپیکی شدن تیم فوتسال دختران هیچ راهی نیست. وی در گزارشی با عنوان «چرا دختران فوتسال به المپیک آرژانتین اعزام نمی شوند؟»، گفت که در بازی های المپیک جوانان، متولی مسائل فنی فدراسیون های جهانی هر رشته هستند و فیفا اجازه اعزام دو تیم از یک کشور به بازی های المپیک جوانان را نمی دهد.

با همه اینها اما مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال اعلام کرده که در حال رایزنی برای اعزام تیم دختران فوتسال به المپیک جوانان هستیم! وی در حاشیه استقبال از این تیم گفته که با کنفدراسیون فوتبال آسیا( AFC) در این زمینه مشکل داریم و البته در حال رایزنی هستیم!

این در حالی است که فیفا خیلی وقت پیش به صورت مکتوب این موضوع را به فدراسیون فوتبال ایران اطلاع رسانی کرده بود اما مشخص نیست منظور تاج از این رایزنی ها چیست؟ مگر امکان دارد در مورد رویداد بزرگی مانند المپیک، با مذاکره و رایزنی قوانین را به نفع خود تغییر داد؟ گذشته از همه اینها و اگر واقعا رایزنی انجام شده باشد چرا با AFC صورت گرفته در حالیکه فیفا مسئول قوانین بازی های المپیک است؟!