تیم ملی والیبال ایران به مصاف پر افتخار ترین تیم آسیا می رود

تیم ملی ایران در سومین مسابقه خود در لیگ ملت های والیبال به مصاف ژاپن می رود؛ پر افتخارترین تیم آسیا که روزی والیبال جهان را مقهور قدرت نمایی خود کرده بود.

image_pdfimage_printچاپ خبر

به گزارش خبرگزاری ایپنا والیبال ژاپن در سال 1972 با ابداع پاس های سرعتی، همه تیم های حاضر در المپیک مونیخ را غافلگیر کرد و به مدال طلا دست یافت. در واقع تیم سرزمین آفتاب تابان، نه تنها پر افتخارترین تیم مسابقات قهرمانی آسیا و بازی های آسیایی، بلکه تنها تیم قاره کهن است که در بازی های المپیک، قهرمانی جهان و جام جهانی صاحب مدال شده است.
دهه های 60 و 70 میلادی، دوران طلایی والیبال ژاپن بود اما حالا سال هاست که این تیم فقط به افتخارات آسیایی دلخوش کرده است. پاس سرعتی که روزی باعث قهرمانی ژاپن در المپیک شده بود، حالا به یکی از مهمترین برنامه های هجومی تیم های مدرن تبدیل شده اما ژاپنی ها مانند دیگر تیم های شرق آسیا نتوانستند خود را با تحولات جدید این ورزش هماهنگ کنند.
والیبال مدرن تقریبا از میانه های دهه 90 میلادی با سبک جدیدی که تیم ملی ایتالیا با هدایت خولیو ولاسکو بازی می کرد ابداع شد. حالا همه تیم ها سعی می کنند خود را با تحولات این ورزش هماهنگ کنند اما تیم های شرق آسیا هنوز بر سیستم سنتی خود تاکید دارند. تیم های چین، ژاپن و کره جنوبی سال ها از مربیان خارجی استفاده نمی کردند. چینی ها به تازگی با سپردن هدایت تیم ملی خود به «رائول لوزانو» و ژاپنی ها از چند سال قبل با قراردادن نام احمد مساجدی در کادر فنی تیم ملی، به نوعی سنت شکنی کردند اما همچنان راهی طولانی برای رسیدن به قطار والیبال روز دارند.
سیستم سنتی دریافت و حمله در والیبال شرق آسیا به گونه ای است که حتی آنالیزورهای حریفان را هم کلافه می کند اما در نهایت توان رقابت با تیم هایی که والیبال مدرن را به خوبی اجرا می کنند، ندارد.
ژاپن به دلیل قدرت حامیان مالی و تولیدکننده های این کشور، همواره مورد توجه ویژه فدراسیون بین المللی والیبال بوده است. این کشور میزبان همیشگی جام جهانی و جام قهرمانان بزرگ جهان است و در چند دوره اخیر هم همواره میزبانی رقابت های انتخابی المپیک به این کشور رسیده است. این توجه ویژه باعث شده ژاپن در لیگ جهانی و حالا لیگ ملت های والیبال هم وارد شود اما همچنان نتوانسته خود را به نزدیکی افتخارات گذشته هم برساند.
توکیو میزبان بازیهای المپیک 2020 است و ژاپنی ها می خواهند قدرت ورزش خود را به رخ دنیا بکشانند. این تیم که در شش دوره گذشته بازی های المپیک، فقط یک بار سهمیه والیبال را کسب کرده بود، این بار به لطف میزبانی، در المپیک به میدان می رود، شاید بخت با این تیم یار بود و توانست با حمایت تماشاگرانش یادی از ایام خوش گذشته زنده کند.
یوئیچی ناکاگایچی بازیکن دهه 90 تیم ملی ژاپن، از سال 2017 هدایت این تیم را بر عهده گرفت تا ژاپنی ها را برای حضور در المپیک 2020 توکیو آماده کند.
کونیهیرو شیمیزو مهمترین ستاره والیبال ژاپن در یک دهه گذشته، از تیم ملی خداحافظی کرده و حالا ماساهیرو یاناگیدا کاپیتان و دریافت کننده ژاپنی ها، اثرگذارترین بازیکن این تیم در خط حمله محسوب می شود.
افتخارات تیم ملی والیبال ژاپن:
بازی های المپیک: 1 طلا، 1 نقره و 1 برنز
قهرمانی جهان: 2 برنز
جام جهانی: 2 نقره
جام قهرمانان برزگ جهان: 1 برنز
قهرمانی آسیا: 9 طلا، 3 نقره و 3 برنز
بازی های آسیایی: 8 طلا، 2 نقره و 2 برنز
جام کنفدراسیون آسیا: 2 برنز
تیم ملی ایران در سومین مسابقه خود در لیگ ملت های والیبال، از ساعت 17:30 یکشنبه 6 خرداد (به وقت تهران) به مصاف ژاپن می رود.