نه به معروف، نه هیچ بازیکنی اجازه دخالت در کارم را نمی دهم

کولاکوویچ: نباید دنبال مقصر بگردیم/ بازیکنی که تیم ملی را نخواهد، دعوت نمی کنم

سرمربی تیم ملی والیبال گفت: داوری به من گفت وقتی از شما دعوت کردیم یعنی می خواهیم کار را ادامه دهیم.

image_pdfimage_printچاپ خبر

سرمربی تیم ملی والیبال گفت: داوری به من گفت وقتی از شما دعوت کردیم یعنی می خواهیم کار را ادامه دهیم. ایگور کولاکوویچ که بعد از گذشت چند ماه از مسابقات جهانی 2018 به ایران بازگشته و قرارداد جدیدی را تا المپیک 2020 با فدراسیون والیبال ایران امضا کرده در نشست خبری پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود. کولاکوویچ در ابتدای این نشست اعلام کرد می داند یکی از سوالات این است که چرا بعد از مسابقات جهانی به ایران نیامده اما الان به اینجا آمده و حاضر است که به تمام سوالات جواب بدهد.

ضیایی هم نگفته بود نمی خواهد با من همکاری کند

من با آقای داوری قراردادم را تمدید نکردم. همانطور که می دانید من قراردادی با فدراسیون در زمان ضیایی داشتم که یک پیوست داشت. آن پیوست را الان قانونی اش می کنیم. آقای ضیایی می توانستند قرارداد من را فسخ کنند؛ اگر رضایت نداشتند. اولین سوالی که من از داوری داشتم این بود که شما دوست دارید با من ادامه دهید یا خیر. من شخصا دوست ندارم جایی کار کنم که مرا نخواهند و مجبور باشند چنین کاری انجام دهند. در آن پیوستی که امضا کردیم، هیچ گونه بندی وجود نداشت که فدراسیون اجبار دارد مرا نگه دارد. داوری به من گفت وقتی از شما دعوت کردیم، یعنی می خواهیم کار را ادامه دهیم. اینکه چرا ضیایی نمی خواست با من همکاری داشته باشد، باید از خودش بپرسید اما من چنین احساسی نداشتم.

مهمترین مسابقه سال آینده مقدماتی المپیک است

سال آینده سال سختی برای ما خواهد بود. هدف اصلی ما این است که در المپیک نتیجه خوبی بیاوریم. تیم ملی کارهای فشرده ای در پیش دارد که یکی از آنها لیگ ملتهاست. بعد از آن مسابقات مقدماتی المپیک است. سپس رقابتهای آسیایی را در پیش داریم. همچنین جام جهانی را در ژاپن داریم. اگر در مقدماتی المپیک نتوانیم موفق باشیم، یکسری مسابقات دیگر در پیش است. همانطور که متوجه شدید، مسابقات زیادی در پیش است و به اندازه کافی وقت نداریم. 9 بازیکن ایران خارج از کشور بازی می کنند. اگر من آنها را به تیم ملی دعوت کنم، آنها تازه می توانند اواسط ماه می به تیم ملی ملحق شوند. برای مسابقات دوستانه کار خیلی سخت خواهد بود چون وقت نداریم. من سعی خواهم کرد حداقل یک بازی دوستانه با یک تیم قوی داشته باشیم؛ یک هفته قبل از لیگ ملتها. از سویی تیم جوانان مسابقات جهانی را در پیش دارد. همانطور که دیدید من بیشتر سعی کردم از بازیکنان جوان استفاده کنم اما چون آنها رقابتهای جهانی دارند، نمی توانم به اندازه کافی این بازیکنان را داشته باشم. تیم ملی بزرگسالان از همه مهمتر است اما باید برای جوانان هم جای خاص خودش را نگه داریم. بزرگترین مشکل من این است که بازیکنان جوانان را چطور می توانم برای تیم ملی استفاده کنم. تقویم بسیار فشرده است و الان نمی توانم بگویم چه کاری خواهیم کرد. از همه مهمتر برای ما مقدماتی المپیک است.

هیچ اختلافی در کادرفنی وجود نداشت

من نمی دانم این حرفی که گفته می شود من با کادرفنی مشکلی داشتم، از کجا آمده چون هیچ مشکلی با هم نداشتیم. ما از روز اول تا آخر مثل یک تیم با هم کار کردیم. اگر ضیایی این را کرده، بهتر است خودتان از ایشان این موضوع را بپرسید.

خودم را مقصر نتایج تیم ملی نمی دانم

من قبلا هم گفته بودم از اینکه رتبه سیزدهم را به دست آوردیم، اصلا راضی نیستم. از روز اول تا روز آخر تمام تلاشم را کردم و نمی توانم بگویم من مقصر این نتایج بودم. در همان مصاحبه قبلی جواب دادم و الان هم می گویم مقصر نتایج تیم ملی من نیستم. من مسئولیت دارم؛ اما احساس نمی کنم که من مقصرم.

فقط قول می دهم برای بهترین نتیجه تلاش کنیم

من واقعا به مردم ایران خیلی احترام می گذارم. به نظرم قدرت واقعی والیبال ایران هوادارانش هستند. تمام طرفداران طبیعی است که توقعاتشان بالا رفته باشد. به خاطر همین هم به آنها طرفدار می گویند. آنها دوست دارند بهترین نتیجه را تیم ملی به دست بیاورد. من تنها قولی که می توانم بدهم این است که من و کادرفنی سعی می کنیم بهترین نتایج را برای تیم ملی به دست آوریم. از شما خواهش می کنم درباره قرارداد صحبت نکنید چون نمی توانم صحبتی کنم.

به جز نتایج مسابقات جهانی، از عملکردم راضی هستم

من فقط از رتبه ای که در مسابقات جهانی به دست آوردیم، راضی نیستم. وقتی درباره نتایج صحبت می کنیم، حتما حاشیه های اطرافش را هم باید بدانید که چه شده است. من دوست ندارم از خودم و نتایجی که به دست آوردیم، تعریف کنم چون این یک کار تیمی بوده است. یکی از نتایجی که واقعا قابل احترام و تعریف است مدال برنزی است که در جام قهرمانان قاره ها به دست آوردیم. همانطور که می دانید در آن رقابت ها ما فقط به برزیل باختیم. آمریکا، ایتالیا، فرانسه و ژاپن را بردیم. در تاریخ والیبال ایران این اولین مدالی بود که به دست آورده است. این را هم هیچ وقت یادآوری نمی کنید که این اولین مدال تیمی ایران در تمامی رشته ها هست.

یکی از خواسته های من ماندن خوش خبر است

خوش خبر نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا شناخته شده است. رفتار، دانش و روانشناسی او آنقدر کامل است که می تواند به تیم ملی کمک کند. واقعیت این است که با داوری درباره خوش خبر صحبت کردم. من شرطی نگذاشتم؛ اما یکی از خواسته های من این بود که خوش خبر حتما دوباره با من همکاری کند. با اینکه داوری را مدت کوتاهی است که می شناسم، احساس می کنم که او جرات و دانش خوبی دارد و می تواند موفق باشد. من واقعا دوست دارم خوش خبر جزوی از تیم ما باشند و اگر دست من بود، همین الان او را می آوردم.

برای جوانگرایی باید صبر داشته باشید

اولین باری که من به ایران آمدم، فدراسیون از من خواست که در تیم ملی جوانگرایی کنم. جوانگرایی در تیم ملی به تدریج و با سرعت کم انجام می شود. به نظرم این نسل نوجوانان که طلای جهان هم گرفته اند، یکی از بهترین ها هستند و می خواهیم از آنها استفاده کنیم. تمام مدت از جوانان استفاده خواهم کرد. معتقدم فقط از طریق استفاده از جوانان می توانیم نتایج خوبی کسب کنیم. در مسابقات جهانی سال قبل فقط 3 نفر از آن نسل یعنی شریفی، حضرت پور و توخته را در اختیار داشتیم. همچنین صابر کاظمی را داشتیم. در ایران بازیکنانی در این سن و سال هستند که استعداد بالایی دارند. تنها چیزی که به بازیکنان جوان و خبرنگاران می خواهم بگویم که صبر داشته باشند. همه ما در زندگی مان جوان بودیم و فراز و نشیبهای زیادی داشتیم. وقتی جوانان با بزرگسالان میکس می شوند، می توانند یک تیم خوب را تشکیل دهند.

به طلبم از فدراسیون ایران فکر نمی کنم

طلبی که من از فدراسیون داشتم، هیچ ربطی به بازگشتم نداشت. من هر روز منتظر بودم که از ایران تماس بگیرند و برنامه را به من بگویند. خودم به ضیایی نامه زدم و برنامه ام را پرسیدم. متاسفانه جواب درستی نگرفتم؛ اما از زمانی که داوری آمده، هر روز با هم در ارتباط هستیم. من درباره اینکه آیا طلبم را به دست می آورم یا خیر؛ فکر نمی کنم چون یک مربی حرفه ای هستم.

مثل سال قبل قرار نبود به ایران برگردم

من واقعا دوست ندارم به حاشیه بروم. اگر یادتان باشد، من سال اولی هم که کارم تمام شد، از ژاپن به صربستان برگشتم. این بار هم دقیقا همینطور بود. بعد از بلغارستان که خیلی نزدیک به کشورم است، به صربستان برگشتم. به کشورم رفتم که به خانواده خودم باشم و استراحت کنم تا از طرف فدراسیون به من خبر بدهند. من می دانم خود آقای خوش خبر مشکلات زیادی با فدراسیون داشتند؛ اما هیچ وقت این صحبت ها را به من انتقال نمی دادند. من نمی دانم او چه چیزی گفته و چه مسائلی بوده است.

هیچ وقت در مصاحبه ام به ضیایی حمله نکردم

من تا به حال چنین چیزی نگفتم که قرار بود به ایران برگردم و نشست خبری بگذارم؛ اما ضیایی چنین اجازه ای نداده است. من به خاطر همین موضوع اعلام کردم جواب خبرنگاران را فقط از طریق فدراسیون می دهم. به طور کلی از طریق رسانه ها دوست ندارم به فرد دیگری حمله کنم.

نمی گذارم بازیکنان جای من تصمیم بگیرند

بحث بازیکن سالاری در تیم ملی را نمی فهمم. نمی دانم چرا چنین بحثی پیرامون سعید معروف مطرح می شود. من فقط یک بار از طریق ایمیل با معروف ارتباط گرفتم و درباره وضعیتش در ایتالیا پرسیدم. من از 1997 مربی تیم های مختلف ملی هستم. تمام نتایج و موفقیت هایی که به دست آوردم، فقط به خاطر تصمیماتی است که خودم گرفتم. همیشه با بازیکنان بزرگ کار کردم. در زندگی من بازیکنانی مثل معروف زیاد بودند. من به همه آنها احترام گذاشتم؛ مثل اینکه در ایران هم برای غفور و موسوی قائل هستم. یکی از تیم هایی که احساس می کنم از سوی بازیکنان به کار من احترام گذاشته می شود، ایران است. آنها به کار من احترام می گذارند و من هم به آنها احترام می گذارم. اگر کشتی که من ناخدای آن هستم، نتوانم درست آن را هدایت کنم، از آن پیاده می شوم. قبلا این صحبتها را شنیده بودم که بازیکنان برای تیم ملی تصمیم می گیرند؛ اما در تیم من چنین چیزهایی وجود ندارد.

بازیکنی که تیم ملی را نخواهد، دعوت نمی کنم

من نمی دانم چه کسی اگر خوش خبر نباشد، من بازی نخواهم کرد. من به خاطر این نبود که از خوش خبر خواستم به تیم ملی برگردد. دلیل خواسته من این بود که او حرفه ای کار می کند. من بازیکنانی که احساس کنم برای تیم ملی آماده هستند و نمی خواهند بازی کنند، اصلا دعوتشان نمی کنم. آنها باید به مردم در این رابطه توضیح دهند. مردم ایران هستند که این ها را به تیم ملی دعوت می کنند، نه من. اصلا برای من عاقلانه نیست که یک بازیکن بگوید به خاطر یک موضوعی نمی خواهم برای تیم ملی بازی کنم چون آنها وقتی برای تیم ملی بازی می کنند، برای کل مردم ایران است.

تمام بازیکنان داخلی و لژیونرها را زیر نظر دارم

من از روز اول لیگ، تمام بازی ها را دنبال کردم و آنها را تماشا کردم. از طریق فدراسیون ویدیوی تمام مسابقات به دست من می رسد. همچنین تمام بازیکنانی که در اروپا هستند را هم پیگیری می کنم. بازی های لیگ به ویژه مرحله پلی آف را از نزدیک می بینم. کار اصلی من درست بعد از پایان لیگ ایران خواهد بود. فقط لژیونرها یک ماه بعد از آن اواسط ماه می به ما اضافه می شوند.

نباید دنبال مقصر بگردیم و آن را تیربار کنیم!

شاید در ترجمه اشتباهی ایجاد شده باشد. من گفتم مسئول هستم اما مقصر نیستم. من از اینکه رتبه سیزدهم را به دست آوردیم، ناراحت هستم؛ اما جلوی آیینه نمی ایستم و به خودم نمی گویم که تو مقصر هستی. من از روز اول همراه دوستانم تمام علم و دانش خودم را برای تیم ملی استفاده کردم. شما شاید بتوانید بگویید من کیفیت خاصی نداشتم که تیم ملی نتیجه نگرفت؛ اما بازهم می گویم جلوی آیینه به خودم نمی گویم مقصر هستم. شما چرا اصلا دنبال مقصر می گردید؟ مگر چه انتظاری داشتید؟ اگر کسی کم کاری کرده باشد، بحث جدایی است؛ اما وقتی همه تمام تلاش خود را کردند، این حرف درست نیست. من مخالف این هستم که بگوییم فلان فرد مقصر است و باید او را تیرباران کرد! نتایج جزیی از ورزش است و ممکن است یک بار سیزدهم یا هشتم شوید. فدراسیون کیفیت کار ما را دیده و تحلیل کرده است. وقتی بعد از 9 سال سرمربی صربستان بودم، استعفا دادم چون احساس کردم یک جا تصمیم اشتباهی گرفتم. به خاطر همین من استعفا دادم؛ اما اینجا احساس مقصر بودن را ندارم.

انتخابی المپیک قطعا سخت تر المپیک است

برای المپیک 12 تیم ملی انتخاب می شوند که از طریق مسابقات بسیار سنگین و مشکل این اتفاق می افتد. در مسابقات مقدماتی خیلی سخت تر می توان نتیجه گرفت، تا خود المپیک. در تاریخ ایران فقط یک بار توانسته به المپیک برود. من با صربستان 3 دوره المپیک را سپری کردم. بعد از آن صربستان نتوانست به المپیک برود. فقط می خواهم بگویم بازی های مقدماتی چقدر سخت است. ایران واقعا حقش است که در المپیک باشد؛ اما راهش بسیار سخت است. وقتی ما وارد المپیک شدیم، بعد می توانیم راجع به اینکه چه مقامی بیاوریم، خوب صحبت کنیم.

می خواهم پسرم را وزیر اقتصاد ایران کنم!

پسرم را همراه خودم آوردم و فوق لیسانس اقتصاد دارد؛ می خواهم او را به عنوان وزیر اقتصاد استخدام کنم. (باخنده)