جنجال حقوق بشری علیه فیفا

با گذشت 50 روز از دستگیری حکیم العریبی فوتبالیست بحرینی در تایلند، تعهد فیفا به حقوق بشر زیر سوال رفته است.

image_pdfimage_printچاپ خبر

با گذشت 50 روز از دستگیری حکیم العریبی فوتبالیست بحرینی در تایلند، تعهد فیفا به حقوق بشر زیر سوال رفته است.
به گزارش خبرگزاری ورزش ایران(ایپنا)، العریبی توسط حکومت بحرین به اغتشاش و حمله به یک پاسگاه پلیس محکوم شده بود که سال 2014 از این کشور گریخت و به استرالیا پناه برد. او سال 2017 توانست در این کشور پناهندگی سیاسی بگیرد و حدود 50 روز پیش برای ماه عسل به کشور تایلند سفر کرد اما با درخواست حکومت بحرین، العریبی توسط پلیس تایلند بازداشت شد که این موضوع واکنشهای بسیاری از سوی مقامات استرالیا به همراه داشت.
در حقیقت دولت استرالیا که خود را موظف به حفاظت از العریبی می‌دانست از دولت تایلند درخواست کرد که سریعا او را آزاد کنند و مقدمات بازگشت او به استرالیا را فراهم سازند. با این حال در دادگاهی که در تایلند تشکیل شد، فوتبالیست بحرینی محکوم شناخته شد و حکم بازداشت او صادر شد؛ این حکم می‌تواند مقدمات استرداد او به بحرین را هموار کند.
العریبی که به 10 سال حبس در بحرین محکوم شده، مدعی شده که در زمان دستگیری اش در زادگاهش مورد شکنجه قرار گرفته و در صورتی که به بحرین استرداد داده شود، جانش در خطر خواهد بود.
در همین حین نگاه ها به فیفاست که به موضوع ورود کرده و شرایط آزادی او را فراهم کند ولی فعلا خبری از اقدام عملی فیفا با گذشت 50 روز از این واقعه نشده است.
جان دیدولیکا، مدیر اجرایی اتحادیه فوتبال استرالیا که در حال حاضر در امارات حضور دارد در این رابطه گفت: فکر می‌کنم اتفاقی متحیر کننده در حال رخ دادن است. شیخ سلمان (رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا) شخصی بانفوذ در بحرین است و یک فوتبالیست بحرینی در تایلند در زندان است.
حکیم پیش تر در سال 2015 اعلام کرده بود که حکومت بحرین او را مورد شکنجه قرار داده و از جامعه فوتبال خواسته بود از شیخ سلمان حمایت نکنند.
پس از انتخاب جیانی اینفانتینو به عنوان رئیس فیفا، کنفدراسیون جهانی فوتبال سعی بر جنگیدن با فساد و رشوه در فوتبال داشت و همچنین تلاش شد تا قوانین حقوق بشری نیز در ارکان این کنفدارسیون برقرار شود. پس از دستگیری العریبی توسط اینترپل، فیفا درخواست آزادی او را به مقامات تایلندی ارائه کرده بود. حال با گذشت 50 روز از دستگیری  العریبی، شیخ سلمان همچنان به سکوت خود ادامه داده و وجهه حقوق بشری فیفا نیز با شک و شبهات بسیاری همراه شده است. حال باید دید واکنش فیفا و AFC به این پرونده جنجالی با بالا گرفتن انتقادات و اعتراضات چه خواهد بود.