نصیرزاده: می‌توانیم بیش از ۱۰ میلیون دلار از فدراسیون فوتبال کانادا غرامت بگیریم

کارشناس حقوقی فوتبال گفت: می‌توانیم از فدراسیون فوتبال کانادا بابت لغو دیدار دوستانه با کشورمان ۱۰ میلیون دلار غرامت بگیریم، زیرا خسارات معنوی برچسب قیمت ندارد.

image_pdfimage_printچاپ خبر

هوشنگ نصیرزاده در خصوص اینکه آیا فدراسیون فوتبال کشورمان می‌تواند برای لغو دیدار دوستانه با کانادا غرامت بگیرد، گفت: جسته و گریخته مطلع هستم که در قرارداد فی مابین ۲ فدراسیون بند فسخ و غرامت ناشی از فسخ وجود دارد. اگر یکی از طرفین این قرارداد را فسخ کند، باید برای این اقدام غرامت بپردازد. یکی از امتیاز‌های این قرارداد این است که برای فسخ عدد پیش‌بینی نشده است. معلوم نیست این فسخ در چه مرحله‌ای اتفاق می‌افتد و فدراسیون فوتبال ما این قرارداد را فسخ نکرده و این فسخ از طرف کانادایی‌ها انجام شده است و این موضوع تا حدودی ممکن است به سود ما باشد. به همین دلیل فدراسیون فوتبال ایران تابع از متغیری بوده که کانادا انجام داده است. در نامه ارسالی فدراسیون کانادا آمده به دلیل جغرافیای سیاسی قرارداد را فسخ کردم و این موضوع را به بازیکنانشان ربط داده اند که البته آن‌ها گفته‌اند دوست داشتیم با ایران بازی کنیم.

پنجشنبه هفته گذشته فدراسیون فوتبال کانادا اعلام کرد که دیدار دوستانه با ایران را لغو کرده است. گفته می‌شود مخالفت و فشار‌های جاستین تردو، نخست وزیر این کشور روی فدراسیون فوتبال این کشور دلیل اصلی لغو این دیدار بوده است.

او گفت: یکی از خوبی‌های این قرارداد مبلغ نبودن در آن است. تصور می‌کنم خسارت مادی لحاظ می‌شود، خسارت مادی یعنی هزینه روادید، بلیت هواپیما و ۴۰۰ هزار دلاری که قرار بود فدراسیون فوتبال کانادا برای بازی به ما بدهد.در حالی که در حقوق بین‌الملل بخش خسارت معنوی خیلی مهم‌تر است، زیرا ایران یک فیفادی را از دست می‌دهد، بازی دوم که با اکوادور قرار بود برگزار شود را از دست داد. آثار تبعات سوء مدیریتی که نزد افکار عمومی مطرح شده است، هم جزو موارد حقوقی است و در حقوق بین‌الملل از لحاظ دلاری قابل مطالبه است. این پرونده در دادگاه CAS مطرح می‌شود و عزیزانی که می‌گویند به فیفا شکایت می‌کنیم حرفشان اشتباه است، زیرا در بخش حل اختلاف در قرارداد نوشته‌اند باید قرارداد در دادگاه  CAS در لوزان مطرح شود. در آن دادگاه ایران می‌تواند مبالغ بالا را مطرح کند، زیرا خسارات معنوی برچسب قیمت ندارد. مبلغی که معاون وزیر ورزش گفته به حقیقت نزدیک‌تر است، زیرا خسارات معنوی برچسب ندارد و حتی می‌توانیم مبلغی بیش از این را بگوییم.

پس از لغو دیدار دوستانه تیم ملی فوتبال کشورمان با کانادا سینا کلهر، معاون وزیر ورزش و جوانان در توییتی نوشت که که فدراسیون فوتبال باید ۱۰ میلیون دلار از فدراسیون فوتبال کانادا بابت لغو این دیدار دوستانه غرامت بگیرد.

انتهای خبر