جام جهانی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در ایران برگزار می‌شود

مسابقات جام جهانی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی قرار است تابستان امسال به میزبانی کشورمان برگزار شود.

image_pdfimage_printچاپ خبر

مسابقات ورزش‌های پهلوانی و زروخانه‌ای و کشتی پهلوانی که قرار بود بهمن سال گذشته در شهر اصفهان برگزار شود، به دلیل همه گیری ویروس کرونا و همچنین انصراف ۴ کشور از این رقابت ها لغو شد و قرار شد این مسابقات از اواسط اسفند به میزبانی تهران و در ورزشگاه ۱۲ هزار نفری برگزار شود، اما با شیوع ویروس امیکرون در کشور باز هم این مسابقات به تعویق افتاد.

با توجه به کاهش همه گیری ویروس کرونا در ایران فدراسیون ورزش‌های زورخانه ای و کشتی پهلوانی و زورخانه‌ای تصمیم گرفت این مسابقات را تیر ماه در ورزشگاه ۱۲ هزار نفری تهران برگزار کند.

به گفته مسعود ملکی، دبیر فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی مسابقات جام جهانی ورزش‌های زورخانه ای و کشتی پهلوانی  از ۲۵ تا ۲۸ تیر به میزبانی تهران و در ورزشگاه ۱۲ هزار نفری برگزار شود.

همچنین در این مسابقات علاوه بر ایران حضور کشور‌های کره جنوبی، جمهوری آذربایجان، بلاروس، عراق، پاکستان، افغانستان، کوبا، گواتمالا و هندوستان در این رقابت‌ها قطعی شده است. این رقابت‌ها قرار است در ۳ بخش و در رشته‌های تیمی زورخانه ای، مهارت‌های فردی و کشتی پهلوانی برگزار شود.

انتهای خبر

ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی قدمتی بالغ بر هزار سال دارد. در این ورزش ورودی زورخانه‌ها را کوتاه می‌سازند و ورزشکاران با خم شدن وارد گود زورخانه می‌شوند تا فروتنی و پرهیز از غرور به ورزشکاران یادآوری شود. مرشد نیز در حین تمرین ورزشکاران اشعاری حماسی و مذهبی می‌خواند و آن‌ها را تشویق به اصول فتوت و جوانمردی می‌کند. یکی از مراسم ثابت در زورخانه‌ها گلریزان برای مستمندان بوده است، چرا که پهلوانان زورخانه‌ها دستگیری از مستمندان را یکی از اصول اولیه خود می‌دانند.

همه گیری ویروس کرونا در کشورمان نیز ضربات زیادی به این ورزش و قشر شاغل در آن وارد کرده است. بسیاری از زورخانه‌ها به دلیل فضای کوچکی که دارند نتوانستند از ستاد ملی کرونا مجوز حضور ورزشکاران را دریافت کنند و به همین خاطر در ۲ سال اخیر مالکان زورخانه‌ها و مرشد‌ها عملا منبع درآمدی نداشتند تا ضربه بسیار سنگینی به این قشر ضعیف جامعه وارد شود.