تجمع اعتراض آمیز ژاپنی ها علیه میزبانی المپیک ۲۰۳۰

ده‌ها نفر از مردم ژاپن با تجمع در دو شهر توکیو و ساپورو با برگزاری المپیک زمستانی ۲۰۳۰ در این کشور مخالفت کردند.

image_pdfimage_printچاپ خبر

شهر ساپورو در جنوب شرق ژاپن یکی از نامزد‌های میزبانی از بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۳۰ است، اما همه مردم ژاپن موافق این میزبانی نیستند.

معترضان امروز در توکیو و ساپورو تجمع کردند تا با نامزدی ساپورو برای میزبانی بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۳۰ مخالفت کنند.

حدود ۵۰ نفر در هر یک از این ۲ شهر ژاپن گرد هم آمدند و بنر‌های ” المپیک ممنوع” را در دست داشتند، زیرا آن‌ها احساس می‌کنند این رویداد هزینه زیادی دارد و بازگشت سرمایه را به همراه ندارد و اکنون زمان هدر دادن پول در المپیک نیست.

ساپورو به همراه سالت لیک سیتی و ونکوور یکی از بخت‌های اصلی برای میزبانی از بازی‌های ۲۰۳۰ محسوب می‌شود.

هفته گذشته، ساپورو پیشنهاد برگزاری یک همه پرسی عمومی برای سنجش میزان حمایت ساکنان این شهر از میزبانی المپیک را رد کرد.

شهر‌هایی که در گذشته چنین همه پرسی برگزار کرده اند معمولاً پاسخ‌های منفی دریافت کرده اند، اما مقامات شهر ساپورو ادعا می‌کنند که نظرسنجی‌های انجام شده اخیر نشان می‌دهد که ۵۲ درصد از مردم از این نامزدی حمایت می‌کنند و این امر باعث می‌شود که همه پرسی غیرضروری باشد.

مقامات ساپورو هزینه بازی‌ها را ۲.۶ میلیارد دلار تخمین زده اند و قصد دارند برای کاهش هزینه‌ها از تسهیلات و امکانات سابق این شهر که میزبان المپیک ۱۹۷۲ بوده، استفاده کنند.

هزینه رسمی المپیک ۲۰۲۰ توکیو ۱۳.۶ میلیارد دلار بود که دو برابر برآورد اولیه از آب در آمد.

با وجود انتقاداتی که وجود دارد، نامزدی ساپورو پس از دریافت حمایت از حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن، به احتمال بسیار زیاد پا بر جا خواهد بود.

انتظار می‌رود کمیته بین المللی المپیک (IOC) در نشست خود در ماه می ۲۰۲۳ که قرار است در بمبئی هند برگزار شود، میزبان المپیک ۲۰۳۰ را معرفی کند.

سالت لیک سیتی و ونکوور نیز علاقه خود را به میزبانی بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۳۰ اعلام کرده اند و هیئت IOC از هر سه شهر بازدید کرده است.

پیشنهاد بارسلونا- پیرنه برای سال ۲۰۳۰ نیز مطرح شده است، اما IOC به دلیل اختلافات مداوم بین طرف‌های دخیل از این شهر‌ها بازدید نکرده است.

انتهای خبر