دبیر: خط فکری کشتی باید درست شود/ برخی ها دنبال لابی گری هستند

رئیس فدراسیون کشتی گفت: برای موفقیت و رسیدن به مدال المپیک بابد خط فکر کشتی عوض شود.

image_pdfimage_printچاپ خبر

علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی گفت: معتقدم باید خط فکری کشتی در کشور عوض شود، اینکه یک کشتی گیر مدال جهانی در رده‌های سنی پایه و حتی بزرگسالان بگیرد خوب است، اما هدف اصلی باید کسب مدال طلای المپیک باشد و کشتی گیران باید برای این هدف تمرین کنند اگر بتوانیم این تفکر را جایگزین دیگر تفکرات در کشتی کشور کنیم قطعا موفق خواهیم بود. 

سومین وبینار رئیس فدراسیون کشتی با مربیان سراسر کشور در سال جاری، امروز (سه شنبه) برگزار شد.

او گفت: متأسفانه برخی از روسای هیئت‌های کشتی به دنبال لابی گری و استفاده از دوستان خود هستند که قطعا با این موضوع برخورد می‌شود و از نظر من کسی لیاقت حضور در رأس هیئت کشتی را دارد که از نظر فکری، مادی و ارتباطات برای کشتی استان خود آورده داشته باشد و بدون هیچ چشمداشتی فقط در خدمت کشتی کشور باشد. 

رئیس فدراسیون کشتی با بیان اینکه قطعا کار مربیگری با قهرمانی متفاوت است گفت: قهرمانان جهان و المپیک عزیز ما هستند، اما این انتظار را نداشته باشند که بدون هیچ تجربه و فعالیتی آن‌ها را بعنوان سرمربی تیم ملی به کار بگیریم و یا اینکه به رقابت‌های برون مرزی اعزام کنیم. خودم را مثال می‌زنم که به کسی بر نخورد من اگر می‌توانستم و از زندگی خود می‌گذشتم مربیگری می‌کردم، اما با اینکه مدال المپیک و جهانی هم کسب کردم در جایگاه یک مربی نیستم و این موضوع زمین تا آسمان فرق دارد. البته امثال منصور برزگر و اکبر فلاح که با مدال‌های المپیک و جهانی در باشگاه‌ها مشغول به آموزش هستند خیلی برای کشتی ارزشمند است و من همیشه قدردان این افراد بوده ام. 

دبیر گفت: مربیان سازنده خط قرمز من در فدراسیون کشتی هستند و روی سر من جای دارند، چون اگر قرار است قهرمان المپیک و جهان به تیم‌های ملی تحویل داده شود باید آن‌ها انجام دهند و به همین دلیل است که موضوع ارتقاء دانش فنی و بروز شدن آن‌ها برای فدراسیون کشتی از اهمیت بالایی برخوردار است. معتقدم که مربیان نباید به انستیتو کشتی و دوره‌های آموزشی آن بسنده کنند بلکه باید خودشان از طرق مختلف از دیدن فیلم و جستجو در اینترنت و خواندن کتاب‌های آموزشی خود را بروز کنند و این روشی که آقای یوسفی افشار آورده و در استان‌ها آموزش می‌دهیم به نظرم بسیار کارساز است و از مربیان می‌خواهم که آنالیز فنون را به شاگردان خود بسپارند و پس از خودشان ایرادات را رفع کنند. 

او گفت: حق حمید سوریان به جای ۷ مدال طلا، ۱۱ مدال طلا بود و رنگ ۷ مدال حسن یزدانی می‌توانست طلا باشد به شرطی که خوب کار می‌کردیم و فرصت‌ها را از دست نمی‌دادیم. کشتی ایران با فاصله بهترین ورزش ایران است چراکه بیش از ۸۲ درصد مدال‌های المپیک و جهانی از آن کشتی است، اما به شما قول می‌دهم که می‌توانستیم بهتر از این باشیم چراکه خیلی از قهرمانان ما مانند منصور برزگر، علیرضا سلیمانی، عباس جدیدی، حسن رنگرز، امیررضا خادم و … می‌توانستند مدال طلای المپیک بگیرند و یا به تعداد مدال‌های خود اضافه کنند که به دلیل اشتباهات فدراسیون، مربیان، خودشان و شرایط تمرینی نتوانستند به این مهم دست پیدا کنند و امیدوارم که با یاری شما به این هدف برسیم. 

رئیس فدراسیون کشتی گفت: البته از همه‌ی این موضوعات بالاتر بحث رعایت اخلاق و منش پهلوانی است. یک مربی باید خودش الگو باشد تا شاگرد او نیز با اخلاق و با خدا شود و اگر در کشتی به دنبال درآمد نباشید و درآمد خود را از راه دیگر بدست آورید، قطعا کارتان برکت خواهد داشت و موفق می‌شوید. 

قهرمان جهانش و المپیک گفت: کشوری مانند فنلاند که جمعیت آن از ایران کمتر است، در المپیک‌ها بیشتر از ورزش ما طلا گرفته و معتقدم که حق کشتی ما در المپیک ۱۱ مدال طلا نبوده و ما می‌توانستیم که حتی کشتی گیری داشته باشیم که ۳ مدال طلا داشته باشد؛ و نباید قهرمانان ما در ۲۶ سالگی کشتی را به دلیل مصدومیت کنار بگذارند، اما فرصت‌ها از دست رفته و باید به فکر آینده بود.