درخشش وزنه برداران در قونیه/ اعتماد کادرفنی به جوانان تاریخ ساز شد

تیم ملی وزنه برداری کشورمان با کسب مدال های رنگارنگ توانست عملکرد درخشانی در بازی های کشورهای اسلامی داشته باشد.

image_pdfimage_printچاپ خبر

تیم ملی وزنه برداری کشورمان با کسب ۹ مدال طلا، ۶ نقره و ۱۲ برنز در بازی‌های همبستگی کشور‌های اسلامی توانست بهترین عملکرد را در میان رشته‌های مختلف ورزشی کاروان ایران داشته باشد.  

 تیم ملی وزنه برداری کشورمان در حالی با ۹ وزنه بردار مرد و ۸ وزنه بردار زن و مجموعاً ۱۷ ورزشکار در  بازی‌های کشور‌های اسلامی شرکت کرد که  رضا بیرانوند و رسول معتمدی بهترین عملکرد را داشتند و هر کدام موفق به کسب ۳ مدال طلا شدند. رضا بیرانوند در دسته ۹۶ کیلوگرم موفق شد به ترتیب با ثبت رکورد ۱۶۷ کیلوگرم در یک ضرب، ۱۹۴ کیلوگرم در دو ضرب و ۳۶۱ کیلوگرم در مجموع، مدال طلای هر سه بخش را از آن خود کند.

همچنین رسول معتمدی که در رکورد گیری پیش از اعزام توانسته بود رکورد‌های دو ضرب و مجموع دسته ۱۰۲ کیلوگرم جهان را به صورت غیر رسمی جا به جا کند، با وجود اینکه نتوانست این کار را در قونیه به صورت رسمی ثبت کند، اما عملکردی در حد بهترین رکورد‌های رسمی خود داشت و با ۱۷۷ کیلوگرم در یک ضرب، ۲۲۳ کیلوگرم در دوضرب و ۴۰۰ کیلوگرم در مجموع، به مدال طلای هر سه بخش رسید.

میر مصطفی جوادی دیگر وزنه بردار کشورمان  هم به مدال طلای مجموع دست یافت.  این وزنه بردار همانند معتمدی رکورد دو ضرب جهان را به صورت غیر رسمی در رکوردگیری تیم ملی جا به جا کرده بود. جوادی در حرکت یک ضرب با ۱۶۳ کیلوگرم به مدال نقره رسید و اگرچه در حمله به رکورد دو ضرب جهان ناموفق بود، اما با ۲۰۱ کیلوگرم توانست مدال طلای این حرکت را از آن خود کند تا با ۳۶۴ کیلوگرم قهرمان مجموع نیز لقب بگیرد.

سیده الهام حسینی بانوی وزنه بردار کشورمان در وزن ۸۱ کیلوگرم توانست مدال طلای یک ضرب را به دست آورد تا در بخش بانوان برای کشورمان تاریخ ساز شود. حسینی که قبل از این نخستین مدال بین المللی وزنه برداری بانوان را نیز کسب کرده بود، این بار موفق به بلند کردن وزنه ۱۰۰ کیلوگرمی  شد و مدال طلا را به دست آورد. البته  حسینی در دو ضرب و مجموع نتوانست قهرمانی خود را تکرار کند، اما به ترتیب با ۱۲۳ و ۲۲۳ کیلوگرم، مدال برنز این  ۲ بخش را از آن خود کرد تا بهترین عملکرد را در بین بانوان ایرانی داشته باشد.

علاوه بر این، ۶ وزنه بردار دیگر هم صاحب مدال در بازی‌های کشور‌های اسلامی شدند. پیمان جان و مهدی کرمی توانستند  ۶ مدال نقره و برنز دسته ۱۰۹ کیلوگرم را  به دست آورند و  روسلان نورالدینوف ازبکستانی در این دسته قهرمان شد.  علیرضا یوسفی با وجود بیماری و مصدومیت  توانست برنز یک ضرب و نقره دو ضرب و مجموع فوق سنگین را کسب کند.

پوپک بسامی هم نخستین بانوی مدال آور ایرانی بود که هر ۳ برنز دسته ۵۵ کیلوگرم بانوان را  به دست آورد. حسین سلطانی و حافظ قشقایی هم در دسته‌های ۸۱ و ۶۷ کیلوگرم به ترتیب ۲ و ۱ مدال برنز کسب کردند. البته شینا امانی، ابریشم ارجمندخواه، فاطمه کشاورز، الهه رزاقی، فروغ یونسی، فاطمه یوسفی و امیر حقوقی  نتوانستند مدالی در بازی‌های کشور‌های اسلامی کسب کنند.

تیم ملی وزنه برداری کشورمان شامل مجید عسگری، رضا زارعی، محمد زارعی، ایوب موسوی، رضا آقازاده، محمدرضا براری، همایون تیموری و رامین ربیعی در چهارمین دوره بازی‌های کشور‌های اسلامی به میزبانی باکو (آذربایجان) در سال ۲۰۱۷ شرکت کردند. در آن دوره از مسابقات ایوب موسوی (دسته ۹۴ کیلوگرم) و محمد براری (دسته ۱۰۵ کیلوگرم) توانستند مدال طلا کسب کنند و مجید عسگری و همایون تیموری مدال نقره را به دست آوردند. البته امسال  وزنه برداران ما  به لطف  تصمیم کمیته فنی مسابقات مبنی بر محاسبه مدال‌های هر ۳ بخش یک ضرب، دوضرب و مجموع،  مدال‌های بیشتری در بازی‌های کشور‌های اسلامی کسب کردند.