دبیر : وزارت ورزش و جوانان با تفکرات پولادگر به جایی نمی‌رسد / به خاطر خسروی وفا در مجمع کمیته ملی المپیک شرکت کردم

رئیس فدراسیون کشتی گفت: رک بگویم وزارت ورزش و جوانان با تفکرات پولادگر به جایی نمی رسد.

image_pdfimage_printچاپ خبر

علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی در نشست خبری که صبح امروز (دوشنبه) در محل این فدراسیون برگزار شد، گفت: نمی‌گذارم هیچ خبر و حاشیه‌ای به اردو برود. من حتی نگذاشتم سوریان و پژمان درستکار جای من صحبت کنم و گفتم کتکش را من بخورم. سال ۹۸ که آمدم، تیم یازدهم و نهم دنیا، سه ماه حقوق عقب افتاده و کلی بدهی را تحویل گرفتم و امروز ببینید که کجا هستیم. این کار همه شماست. من همیشه گفتم حمال کشتی هستم، با این کلمه لذت می‌برم. لباس من را مسخره می‌کنند. من بلدم لباس بپوشم، ولی از ۶ صبح سر پروژه هستم. من آدم عملیاتی هستم. باید سر تمرین بچه‌ها هم بروم. چطور انتظار دارند کت و شلوار بپوشم. شلوار شش جیب گشاد است، پای پرانتزی من را نشان نمی‌دهد. کشتی ورزش پرفشاری است و این‌ها پیش می‌آید.

رئیس فدراسیون کشتی درباره قهرمانی تیم‌های نوجوانان و جوانان در رقابت‌های جهانی، گفت: ما در رده نوجوانان و جوانان به هر مسابقه‌ای رفتیم خدا را شکر نتیجه گرفتیم. از روز اول گفتم باخت‌ها برای من و برد‌ها برای همه. اینکه کشتی امروز حالش خوب است، رضایتبخش است. خوشحالم که کشتی می تواند حال مردم را خوب کند. این برای من خیلی مهم است. لذت می‌برم باشگاه اکبر فلاح کسی که الگوی من بوده در باشگاهش تمرین می دهد و باشگاهش شلوغ است یا برزگر که مربی من بوده در باشگاه کار می‌کند. هدف ما این است مردم به کشتی افتخار کنند، مثل برزیل و انگلیس به فوتیال، ژاپنی‌ها به جودو و کره ای‌ها به تکواندو در ایران هر قشری می‌بینید با کشتی حال می‌کند و همه مردم ایران با کشتی پیوند دارند.

دبیر گفت: از اینکه حمال کشتی هستم لذت می‌برم و از شما می‌خواهم این را بنویسید. اینکه کار یک نفر شستن دستشویی باشد، اما کارش را خوب انجام بدهد شرف به مسئولی دارد که خوب وظایفش را انجام نمی‌دهد. شاید اگر من‌را خوب برمی گرداندند بیشتر کشتی می‌گرفتم. من درد‌ها را می‌فهمم. امروز اول صبح اتاق گرایی‌ها رفتم گفتم پاشو چایی درست کنید بخوریم کدام رئیس فدراسیون این کار را می‌کند؟ من دردم می‌گیرد می‌بینم مسئولان ما وعده می‌دهند، اما عمل نمی‌کنند. بعد یک مسئول غیرکارشناش در وزارت ورزش و جوانان حرفی می‌زند من به هم می‌ریزم. شاید عباراتی هم بکار بردم که بی دقتی کردم. من در آن اندازه ای نیستم به کسی بی احترامی کنم، اما ادبیات من به کلی تند است. من وقتی زخم‌ها را می‌بینم به هم می‌ریزم. جنگیدن برای حق کشتی را وظیفه ام می‌دانم. یکسری اینجا آمدند جهان پهلوان بشوند و بروند، اما من آمدم خودم را هزینه کنم که کشتی بالا برود. یک نفر را پیدا کنید که بگوید علی دبیر چیزی را برای خودش خواسته است.

رئیس فدراسیون کشتی ادامه داد: امروز جایی نشستم که از پیشکسوتان ۸۰ ساله تا کشتی گیران نونهالان دفاع کنم. اگر در گذشته خوب مدیریت میشد خیلی بیشتر مدال می‌گرفتیم. چرا نباید رضا یزدانی، عباس جدیدی، فلاح و … طلای المپیک می‌گرفتند؟ همه ۲ ساعت تمرین را می‌بینند، اما ۲۲ ساعت بقیه مهم‌تر است. کشتی گیر باید خوب بخوابد، تغذیه کند، استراحت کند، تفریح کند تا مدال بگیرد. فرق من با آقای پولادگر این است. من باید آن ۲۲ ساعت را درست کنم تا کشتی گیر بالا بیاید.

او درباره روز ملی کشتی گفت: آقای میرزا شفیع این ایده را داده است. دست فدراسیون قبل درد نکند و آقای گودرزی وزیر ورزش و جوانان وقت هم زحمت کشیدند تا روز ملی کشتی ثبت شود، اما با یک طبل زدن و دو تا مراسم گرفتن که خودمان را گنده کنیم، خوب است؟ یک سری با کشتی می‌خواهند خودشان را گنده کنند. کشتی بالا بیاید همه بالا می‌بریم. با کشتی می‌شود حال مردم را خوب کرد، علی دبیر و مرید و مراد را کنار بگذاریم. شجره تختی را می‌دانیم و همه همدیگر را در کشتی می‌شناسیم. آقا تختی افتخار کشتی است، صالحی امیری پول که نمی‌داد، اما همیشه می‌گفت کشتی بزرگتر از ورزش ایران است. یکسری می‌خواهند خودشان را به کشتی بچسبانند که گنده شوند. دیروز همه جا مسابقات نونهالان گذاشته بودیم. فقط ۱۵۰ تای آن‌ها را برای من فرستادند.

او بیان کرد: ما به تمام مسابقات به جز امید‌های آسیا را رفتیم که به درد ما نمی‌خورد. همه مسابقات را رفتیم با تعداد بالا بین ۱۰ تا ۱۴ نفر. ما در هر مسابقه به صورت میانگین باید ۴۰ هزار یورو بدهیم. برای صربستان باید ۱۱۰ هزار یورو بدهیم. بچه‌های جوانان از چند سال پیش زیر نظر بنا بودند هر چند زحمات با وفا را دیدم یا غلام محمدی این حسن را دارد این است که در رده نوجوانان خوب کشتی گیر پیدا می‌کند.

او با اشاره به ثبت نام خود در انتخابات هیئت رئیسه اتحادیه جهانی کشتی گفت: حمید سوریان که عقب کشید دو ساعت وقت داشتیم و من ثبت نام کردم. یک ریال جمهوری اسلامی هم برای رای گرفتن خرج نکردم. احتمالا هم رای نمی‌آورم، چون یک ریال هم خرج نکردم و لابی نداشتم. مدیران میانی وزارت ورزش و جوانان آنقدر برای ما سنگ تراشی می‌کنند که وقت نکردیم به این کار برسیم.

دبیر با اشاره به درگیری چند وقت پیش با پولادگر گفت: آیا بودجه ماه ۴ باید بسته شود؟ تازه برج ۴ به من‌گفتند بیا ببین، تازه من پیگیری کرده بودم. بعد اصلا متوجه نمی‌شوند ما چه می‌گوییم. من غصه ام می‌گیرد می‌بینم مدیران میانی وزارت ورزش و جوانان بر خلاف مدیران دولت جلو می‌روند. رک بگویم این وزارت با تفکرات پولادگر راه به جایی نمی‌برد. به او در جلسه گفتم سیستم قالب در تکواندو چیست گفت یعنی چه؟ گفتم در کشتی سیستم قالب تاکتیک است و باید بعد یک مبارزه با ماساژ کشتی گیر را آماده حضور در مبارزه بعدی کنم. پولادگر درکی از ورزش قهرمانی ندارد. فقط دیده است. شاید در نوجوانی یک ورزشی هم کرده باشد. به من می‌گوید ما ماساژور با تکواندو نمی‌بردیم گفتم به من چه همین کار‌ها را کردی که تکواندو نتیجه نگرفت. کشتی که نتیجه می‌گیرد از رئیس جمهور تا همه پیام می‌دهند، اما معاون هر زمانی نیست. در قونیه هم اصلا او را ندیدند. در همان تکواندو می‌مانندی. هر چند آن جا هم رای نیاورد. بیش از ۲ ماه است صورتجلسه مجمع کشتی را امضا نمی‌کند. او مشکلش با دبیر نیست و رسما آمده کشتی را زمین بزند. او در آمارش مدال‌های کشتی را می‌دهد خب برای چه مدال‌های کشتی را در آمار می‌آوری؟

او عنوان کرد: قبل از عید از یک بخشی ۳ میلیارد کمک گرفتیم. بچه‌ها باید اتوبوس شرکت واحد می‌گرفتند جایی می‌رفتند. ما ۲ ون گرفتیم که با خواهش و تمنا هر کدام ۲ میلیارد و دویست بود که به ما یک میلیارد و ۴۰۰ دادند. بد کاری کردم برای بچه‌ها ماشین گرفتم که کولر داشته باشد؟ به والله خودم یک بار هم سوار نشدم، اما بد است یزدانی و گرایی سوار ماشین کولر دار شوند. بعد می‌گوید تو لاکچری خرج می‌کنی فدراسیون‌های دیگر ندارند. به من چه فدراسیون‌های دیگر چه کار می‌کنند. من می‌فهمم کشتی گیران ۹۰ درصدشان گودی کمر دارند باید روی تشک طبی بخوابند. گوشت یخ زده اینجا کسی حق ندارد به کشتی گیر بدهد. این‌ها روزی ۵ یا ۶ هزار کالری می‌سوزانند. من باید غذای خوب به آن‌ها بدهم. من در این خراب شده زندگی ام را گذاشتم. خب وقتی او درکی از این موضوع ندارد من چه کار کنم. به وزیر می‌گویم چرا امضا نمی‌کند می‌گوید ۸ روز است برایش فرستاده ام. این آدم نمی‌تواند به سجادی کمک کند.

رئیس فدراسیون کشتی گفت: سجادی دلش با ماست، اما گلایه می‌کنم من وقتی به دبیر و نایب رئیسم می‌گویم امضا کن مگر جرات می‌کند امضا نکند؟ سجادی زحمت می‌کشد، اما دولتمردان بدانند مدیران میانی وزارت ورزش و جوانان نه با دبیر که با کشتی مشکل دارند. ورزش ایران با تفکر این آقا راه به جایی نمی‌برد.

او با اشاره به مشکلات سالن هفتم تیر، خاطرنشان کرد: رئیس هیئت کشتی را برداشتم، اما بیکار است رفته از من شکایت کرده است. یک کم جلوتر بخواهد برود خیلی از چیز‌ها را رو می‌کنم. آدمی نیستم که آبروی کسی را ببرم، بگذارد من کار خودم را بکنم.

دبیر درباره اتفاقات مجمع انتخاباتی کمیته المپیک گفت: به هیئت اجرایی سابق خسته نباشید می‌گویم هر چند حق کشتی را ندادند به من یک چیزی می‌گفتند، اما کار دیگری می‌کردند. من می‌خواستم از کربلا امروز به تهران بیایم تا در مجمع نباشم. نصیرزاده را هم معرفی کردم. به من خبر دادند که حضور نصیرزاده بر خلاف قانون است. هر چند به نظر من خلاف نیست. یک کار خوبی که در زمان خادم شده او اساسنامه را در وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک تصویب کرده و بعد برده هیئت رئیسه اتحادیه جهانی تصویب شده و ما نمی‌توانیم آن را تغییر دهیم. اساسنامه ما متفاوت است. من تابع نظر سازمان بازرسی هستم.

او افزود: ۶۷ درصد مدال‌ها را کشتی گرفته است، اما آیا از ۴۰۰ میلیارد حق کشتی ۱۰ میلیارد است؟ من ناراحت بودم. دیروز آقای خسروی وفا که می‌دانست نمی‌خواهم به مجمع بیایم محبت کرد به من زنگ زد. در انتخابات شورای شهر سوم من با نظر حاج محمود خسروی وفا تصمیم گرفتم که به او رای بدهم و او را آنقدر قبول دارم و به من گفت علیرضا مجمع بیا. جز او هر کس دیگری زنگ می‌زد نمی‌رفتم و گفتم چشم.

او ادامه داد: ما امسال ۳۰۰ میلیارد ساخت و ساز داریم و مهر ماه ۵ یا ۶ افتتاح خیلی خوب داریم. تا الان ۲۷ اعزام داشته ایم. برای همین مسابقات صربستان دو و نیم میلیارد تومان فقط پول بلیط مان شده است.

دبیر تصریح کرد: به پولادگر گفتم شاخصه تان برای بودجه چیست؟ به والله شاخصه اصلا ندارند. یک فرنگی ما یا آزاد ما بابت مدال از همه جلوتر هستند. رسول خادم و طالقانی را همین مدیران میانی وزارت ورزش و جوانان فراری دادند. یکیش همین آقای پولادگر. من نمی‌دانم چقدر طاقت بیاورم.

او درباره غیبت روسیه در مسابقات جهانی کشتی، گفت: روس‌ها فقط در ۷۴ و ۹۷ شانس طلا بودند. در کدام اوزان دیگر شانس طلا بودند؟ اما باید قبول کنیم که کشتی آزاد دنیا ۳ ضلع ایران، آمریکا و روسیه دارد که رقیب هم هستند. در کشتی فرنگی هم همه دنیا با هم رقابت دارند. این نیست که بدون روسیه مسابقات دیدن نداشته باشد.

دبیر درباره علت ثبت نام نکردن خود برای ریاست کمیته المپیک گفت: از چند جا به من گفتند ثبت نام کن، اما نکردم. حس کردم فعلا در کشتی بمانم و ثابت کنم حرف‌هایی که من می‌زدم کارشناسی بوده است. اگر ثبت نام می‌کردم می‌گفتند این‌ها را زده که خودش بیاید. خوشحالم حمالی قهرمانان جهان و المپیک را می‌کنم. ببینید عملکرد من خوب بوده یا نه. استخاره هم کردم خوب آمد، اما باز نیامدم.

او در پاسخ به این سوال که آیا برای دوره بعد فدراسیون کشتی ثبت نام می‌کند یا خیر، گفت: تا الان تصمیم نگرفته ام، اما اگر اینطور باشد نمی‌آیم. دفعه قبل هم نمی‌خواستم بیایم، اما حمید سوریان گفت آمدم. استخاره هم کردم که خوب آمد و آمدم. به جان بچه هایم دنبال هیچ پستی نیستم. من اگر اهل بیت و امام زمان نباشند حرف زدن هم بلد نیستم. این همه قهرمان جهان و المپیک داریم یک یا حسین نگویند به چه دردی می‌خورد. تصمیمی برای ثبت نام در ریاست دور بعد کشتی ندارم، اما امیدوارم هر کسی آمد به اینجا گند نزند!

رئیس فدراسیون کشتی گفت: آقای وزیر هر چه بگوید من گوش می‌دهم، اما ما هر چه می‌گوییم مدیران میانی او گوش نمی‌دهند.

دبیر درباره برنامه اش برای تیم‌های نوجوانان گفت: همیشه گفته ام نتایج این رده برای من مهم نیست. اینکه در وزن کشی ۵ وزن اول با ۵ وزن دوم را در وزن کشی جابجا بکنید بخشودنی نیست و می‌خواستم ترکان را کنار بگذارم. خودش هم آنقدر با شخصیت است که اولین نفر زنگ زد گفت من مقصرم. تیم آزاد نوجوانان ما در آسیایی پوکید. این‌ها باخت هایشان را می‌دهند، اما یکی دو سال بعد اسم هایشان را می‌شنوید.

دبیر درباره وضعیت تیم امید گفت: به این جمع بندی رسیدیم سرمربی برای این رده نگذاریم بهتر است و برای کسی هم از سال گذشته حکم نزدیم. شاکله امید را نفرات جوان و بزرگسال تشکیل می‌دهند. ما سرمربی نمی‌گذاریم، اما مربیان جوانان و بزرگسالان با هم تیم امید را می‌بندند. در تمام دنیا هم سرمربی بزگرسالان تیم امید را می‌بندند. در فرنگی سوریان و بنا با هم و در آزاد درستکار و کاوه تیم را می‌بندند.

او در پایان درباره در پیش بودن مسابقات جهانی بزرگسالان گفت: به این بچه‌ها امید بدهید تا مردم خوشحال شوند. خواهش می‌کنم تیم را حمایت کنید و حواستان به این بچه‌ها باشد.