بررسی سیستم تیم ملی در ۲ بازی دوستانه

تیم ملی تحت هدایت کی روش با همان سبکی که انتظار می رفت در میادین حاضر شد.

image_pdfimage_printچاپ خبر

با اتمام فیفادی ماه سپتامبر که به نوعی آخرین مسابقات تدارکاتی تیم‌ها قبل ازجام جهانی هم محسوب میشود، باتماشای آخرین نمایش تیم‌های قبل ازحضور در قطر ازجمله تیم ملی کشورمان که با سرمربی جدید خود هم وارد ارودی اتریش شده بود می‌توان اطلاعاتی درباره‌ی میزان آمادگی تیم ملی وهمچنین سبک بازی تیم ملی در جام جهانی قطر به دست آورد.

کارلوس کیروس پس از بازگشت دوباره به تیم ملی نشان داد که هنوزم علاقه‌ی خاصی به ترکیب ۱-۴-۱-۴ دارد که در دوران اول حضور در تیم ملی هم بار‌ها از آن استفاده کرده بود، خوشبختانه تیم ملی هم ابزار کافی برای انجام چنین سبک بازی را در اختیار دارد.

انجام بازی به این سبک نیاز به داشتن تعداد زیادی هافبک دونده دارد که هم در امور دفاعی به کمک تک بازیکن جلوی دفاع ۴ نفره بروند که در هردوبازی اروگویه وسنگال سعید عزت الهی در این پست بازی میکرد، هم در امور تهاجمی تک مهاجم تیم را تغدیه کنند که خوشبختانه با وجود بازیکنانی مانند احمد نورالهی، میلاد سرلک، علیرضاجهانبخش، سامان قدوس ومهدی طارمی که هم در امور تدافعی و هم در حمله شرکت میکنند تیم ملی ابزار کافی برای انجام چنین سبک بازی‌ای را در اختیار دارد.

کیروش نشان داده علاقه‌ای به انجام بازی مالکانه ندارد و در دور جدیدی هم که سرمربی تیم ملی شده است فلسفه‌ی قبلی خود که در بین فوتبال دوستان به سبک بازی دفاعی یا درتعبیر بهتری عمل گرایانه نام دارد متعهد است.

کافی است نگاهی به آمار بیندازیم تا درک بهتری از سبک بازی تیم ملی در دوبازی اخیر داشته باشم.

دربازی با اروگوئه توانستیم با تک گل مهدی طارمی این تیم را شکت دهیم. تیم اروگوئه حدود ۲ برابر ایران مالکیت توپ و پاس را به ثبت رسانده بود که از برتری مطلق این تیم در این دوفاکتور سخن میگفت.

گرچه دربازی مقابل سنگال تیم ملی باثبت ۴۷ درصد مالکیت توپ تعادل با تیم سنگال در این فاکتور را حفظ کرد نکته‌ی آماری دیگر نشان دهنده‌ی عمل گرایانه بازی کردن تیم ملی است؛ ثبت صفر کرنر در دوبازی اخیر در مقابل اروگوئه و سنگال است.

و اما دو گلی که در مقابل اروگوئه و سنگال به ثمر رساندیم حاصل انتقال سریع توپ از فاز تدافعی به حمله و ارسال از کنارین بود. کاری که تیم ملی تحت هدایت کیروش نشان داد هوش کافی وفرصت طلبی مناسب برای به ثمر رساندن چنین گل‌هایی را دارد، گل‌هایی که ثمره جایگیری مناسب و قدرت تمام کنندگی دو مهاجم کاربلد تیم ملی کشورمان یعنی مهدی طارمی وسردار آزمون است. 

مهدی طارمی در دوبازی گذشته، بازی را در پست تخصصی خودش یعنی مهاجم شماره ۹ آغاز نکرد، او در آغاز مقابل اروگوئه نقش بازیکن شماره ۱۱ یا وینگر چپ را برعهده داشت که البته پس از حضور انصاری فرد به همان پست تخصصی خودش برگشت
البته کیروش قبلا هم از طارمی در چنین پستی استفاده کرده بود و بازی در این ست برای مهدی ناآشنا نیست. با توجه به مدعیان زیادی که تیم ملی در پست مهاجم نوک دارد قابلیت بازی طارمی و انصاری در کناره‌ها می تواند قابلیت و تنوع تاکتیکی خوبی برای سرمربی به ارمغان بیاورد، قابلیتی که در گل تیم ملی مقابل اروگوئه به خوبی نمایان شد. یعنی جایی کریم انصاری فرد که پست تخصصی او هم مهاجم هدف است و به طور معمول پاس‌ها به او ختم میشود با بازی در کناره‌ها و پاس هوشمندانه ای که نشان دهنده‌ی تجربه‌ی این بازیکن است گل تیم ملی مقابل اروگوئه را ساخت تا نشان دهد در کنار گلزنی گلسازی را هم به خوبی بلد است.

الگو‌های تدافعی همیشه نقش خاصی در ذهن سرمربی پرتغالی تیم ملی بازی می کنند. 

با توجه به ابزار‌های مناسبی که تیم ملی در پست مدافع وسط دارد، می تواند تا حدود زیادی خیال سرمربی را راحت کند، شجاع خلیل زاده و محمد حسین کنعانی زادگان که عملکرد درخشانی در مقابل مهاجمان زهردار تیم اروگوئه داشتند نشان دادند می توانند مهره‌های قابل اعتماد سرمربی در قطر باشند.

صادق محرمی که این روز‌ها شرایط خوبی در دیناموزاگرب کرواسی دارد در هردو بازی تیم ملی به طور ثابت بازی کرد و نشان داد که با حضور کیروش این بازیکن هم عملکرد بهتری در امور دفاعی در قیاس با زمان اسکوچیچ دارد.

احسان حاج صفی هم که با بازوبند کاپیتانی تیم ملی به میدان رفت در هر دو بازی نشان داد که آمادگی مناسب تری نسبت زمان حضور اسکوچیچ دارد و با دوندگی زیاد از کانال سمت چپ تیم ملی خصوصا در بازی مقابل سنگال توانست گل تساوی تیم ملی را برای سردارآزمون بسازد.

اما نکته‌ی درخشان هر دو بازی تیم ملی عملکرد تحسین برانگیز گلر‌های تیم ملی بود گرچه علیرضا بیرانوند دقایق اندکی برای تیم ملی بازی کرد، اما هر سه گلر تیم ملی که در این دوبازی به میدان رفتند نمایش خوبی داشتند.

اما به طور ویژه عملکرد سیدحسین حسینی که دربازی مقابل سنگال به عابد ترجیح داده شده بود به گفته‌ی مربی گلر‌های تیم ملی (فوق العاد) بود.

حالا حسینی خود را به عنوان رقیب جدی برای علیرضا بیرانوند برای حضور در ترکیب ثابت در جام جهانی نشان داده است.

برای جمع بندی با توجه عملکرد نه چندان مطلوب رقبای تیم ما، بازگشت نظم به تیم ملی با حضور کارلوس کیروش، تیم همچنان با امید صعود از گروه خود پا به مسابقات قطر خواهد گذاشت.

جواد کاشانی