کابوس فیفا برای تأمین تماشاگران مراحل حذفی جام جهانی؛ وقتی قطری‌ها پشت تیم ملی‌شان را خالی کردند!

رفتار عجیب گروه پرشماری از هواداران تیم ملی قطر در اولین بازی تاریخ این تیم در جام جهانی به مذاق فیفا خوش نیامده است.

image_pdfimage_printچاپ خبر

از ۶۰ هزار تماشاگری که در ابتدای بازی در ورزشگاه البیت بازی تیم ملی قطر برابر اکوادور را تماشا می‌کردند؛ ۱۵ هزار نفر بین دو نیمه بازی ورزشگاه را ترک کردند؛ یعنی یک چهارم جمعیتی که هواداران تیم رقیب و تماشاگران بی‌طرف را هم شامل می‌شد. ظاهراً این گروه از هواداران قطری آن‌قدر به پیروزی مقتدرانه تیم ملی‌شان برابر حریف اهل آمریکای جنوبی خوشبین بودند که تحمل دیدن ادامه بازی بعد از ۲ بر صفر عقب افتادن قطر در نیمه نخست را نداشتند.

 

در حالی که در سایر نقاط جهان هواداران تیم میزبان در شرایطی که تیم‌شان عقب باشد، حتی تا دقایق پایانی هم امیدوار به کسب نتیجه هستند یا حداکثر تا ۱۰ دقیقه قبل از پایان بازی مأیوس می‌شوند، گل خوردن قطری‌ها آن‌قدر غرور بیش از ۱۵ هزار هوادار این تیم را جریحه‌دار کرد که تحمل نداشتند ادامه مسابقه را ببینند و با خروج آن‌ها قسمت‌های قابل توجهی از ورزشگاه البیت برای نیمه دوم خالی شد که این موضوع خوشایند فیفا نبوده است. این، اما پایان داستان نبود و با گذشت هر دقیقه از نیمه دوم بر تعداد هواداران خارج شده از ورزشگاه افزوده شد تا اینکه در پایان بازی شاید بیشتر از نصف ورزشگاه خالی بود که این صحنه به تصویری ماندگار در تاریخ اولین جام جهانی در خاورمیانه تبدیل شد.

شرایط به وجود آمده فیفا را نگران کرده است، فیفایی که درست یک روز قبل با بادی در غبغب آمار بلیت‌های فروخته شده برای تماشای بازی‌های جام جهانی را اعلام کرد و از افزایش درآمد‌ها سخن به میان آورد. اینگونه نیست که در تاریخ جام‌های جهانی هواداران یک تیم در اعتراض به نتیجه یک بازی اقدام به ترک زودهنگام ورزشگاه نکرده باشنداما اتفاقی که در بازی افتتاحیه جام جهانی قطر رخ داد، بسیار واضح‌تر و غافلگیر کننده‌تر از تمامی موارد مشابه بوده است؛ به خصوص به خاطر ماهیت مسابقه.

تأمین تماشاگران مراحل حذفی جام جهانی

آمار‌های رسمی از فروش نزدیک به ۳ میلیون بلیت برای تماشای بازی‌ها حکایت دارد، اما فوتبال ورزشی است که ترک ورزشگاه در نیمه اول را درک نمی‌کند. اتفاقی که روی سکو‌های ورزشگاه البیت در نیمه دوم بازی رخ داد، انعکاسی از احساس هوادارانی با فرهنگ ورزشی ناچیز بود و جواب گروهی از آن‌ها هم این را تأیید می‌کرد؛ “ما زمانی که دل‌مان بخواهد، بلیت می‌خریم و به ورزشگاه می‌رویم و هر زمان هم که دل‌مان بخواهد و احساس کنیم لازم نیست بمانیم، ورزشگاه را ترک می‌کنیم” چنین رویکردی از سوی هواداران بومی، فیفا را نگران پشت کردن آن‌ها به مسابقات کرده است. برای هواداران قطری که اواسط اولین بازی تاریخ‌شان در جام جهانی، دلزده می‌شوند و ورزشگاه را ترک می‌کنند، هیچ تضمینی نیست که برای پر کردن ورزشگاه‌ها در بازی‌هایی که پای تیم ملی‌شان هم در میان نیست به ورزشگاه بروند و این همان مسئله‌ای است که فیفا را نگران کرده است.

با توجه به احتمال کم بودن تمایل هواداران خارجی برای سفر به قطر به دلیل گرانی عجیب، سختگیری‌ها و محدودیت‌های بی‌سابقه در این دوره جام جهانی، فیفا امیدوار است که صندلی‌های خالی ورزشگاه‌ها توسط هواداران بومی پر شود، اما با رویکردی که هواداران قطر در اولین شب جام به معرض نمایش گذاشتند، فیفا از همین حالا کابوس خالی ماندن ورزشگاه‌ها پس از حذف احتمالی قطر از مرحله گروهی را پیش چشمان خود می‌بیند.