درگیری لفظی مدیرعامل تراکتور با مجری درباره داوری بازی مقابل استقلال

با گذشت ۲۴ ساعت از دیدار استقلال و تراکتور هنوز هم جنجال برای این بازی حرف اول را می‌زند.

image_pdfimage_printچاپ خبر

هوشنگ نصیرزاده، مدیرعامل باشگاه تراکتور امشب مهمان تلفنی برنامه شب‌های فوتبالی بود. گفت و گویی که دوستانه پیش نرفت و جنجال تازه‌ای در خصوص مسائل داوری این مسابقه به وجود آورد. نصیرزاده در ابتدای صحبت خود گفت: یک نکته مهم در این خصوص وجود دارد و این است که فرض بر این است داور از مجموعه بی طرف می‌آید. در این مسابقه تبریز با تهران بازی داشت، اما تمام کادر داوری از تهران بودند. در این مسابقه چند مسئله حاشیه‌ای هم بود. کمک داور بازی که گفته بودند گفته من سرهنگ هستم، شنیدم اصلا یکی از بازیکنان استقلال این را گفته بود که جناب سرهنگ می‌بینید چه می‌کنند؟ چنین چیزی این مفهوم را دارد، ایشان (بازیکن استقلال) اطلاعات خوبی در مورد کمک داور دارد. من نمی‌خواهم هیچ شائبه‌ای به داور ایجاد کنم. اما وقتی داوری از تهران می‌گذارند، شاید نزدیکی وجود داشته باشد. اعتراض ما سر چینش داوری است.

در ادامه بگو مگو بین مجری برنامه و مدیرعامل تراکتور آغاز شد و توتونچی به نصیرزاده گفت: آیا این حرف شما به این معنی است که داوری مشکل داشته؟

نصیر‌زاده در جواب گفت: من هیچ شائبه‌ای به داور وارد نمی‌کنم و اصلا وارد بحث داوری نمی‌شوم. بحث من نوع چینش است. بحث ما این است که چرا داور تهرانی گذاشته‌اند؟ اگر اینطوری خوب است که بازی ایران و انگلیس هم به آقای فغانی می‌دادند.

توتونچی در ادامه گفت: آن بحثش ملی است و فرق دارد. اما آیا تهرانی بودن داور را از عدالت خارج می‌کند؟

نصیرزاده در پاسخ گفت: بله، امکانش زیاد است و شائبه درست می‌کند. پس اگر اینطوری است برای داور بازی بعدی ما با پرسپولیس، داور تبریزی بگذارند.

در ادامه توتونچی گفت: شما چند دقیقه قبل گفتید، شائبه‌ای نداریم، اما الان گفتید شائبه. ما توقع این را داریم که شما به عنوان کارشناس خبره داوری و مدیرعامل باشگاه تراکتور دو پهلو صحبت نکنید و شفاف حرف بزنید.

نصیرزاده در پاسخ گفت: شما من را روی خط آورده‌اید و فقط خودتان دارید صحبت می‌کنید. اصلا من قطع کنم و بروم بهتر است.

توتونچی در واکنش گفت: چرا قطع کنید؟ من به عنوان نماینده مردم اینجا نشسته‌ام و سوالی پرسیدم، اما شما جواب دیگری دادید.

نصیرزاده گفت: شما استدلال غلطی دارید. من یک سوال دارم؛ بازی سپاهان و ملوان می‌شود توسط داور اصفهانی سوت زده شود یا خیر؟

توتونچی گفت: من کارشناس خبره داوری نیستم.

نصیرزاده سریع میان حرف او پرید و گفت: پس چرا وارد بحث می‌شوید؟

توتونچی گفت: من به عنوان مجری وظیفه دارم پرسشگر باشم و شما هم پاسخ بدید. اگر ناراحت می‌شوید که سوال می‌پرسم، دیگر سوالی نمی‌پرسم.

نصیرزاده گفت: باید صحبت شما دارای جنبه منطقی باشد. شما ببینید چقدر وقت برنامه را گرفتید. ما چیزی نگفتیم. من مورد طبیعی را گفتم و شما نپذیرفتید. من همیشه به نحوه مجری‌گری شما انتقاد داشتم و خصوصی به تهیه کننده شما گفتم. شما مبحث را جایی می‌برید که اصلا درست نیست.

توتونچی در پاسخ به نصیرزاده گفت: من شما را یک مرتبه حضوری دعوت می‌کنم بیایید و در مورد اجرای صحیح من و همکارانم صحبت کنید. اما الان در مورد آن چیزی که صلاح می‌دانید صحبت کنید.

نصیرزاده گفت: ما می‌گوییم به خاطر عدالت و رعایت قانون وقتی دو تیم از شهرستان‌های مختلف بازی دارند، داور از یکی از آن شهرستان‌ها انتخاب نکنند. این قانون نانوشته برای چیدمان داوری است، اما شما با من بحث کردید.

مدیرعامل تراکتور در ادامه گفت: داور وقتی بخواهد مثل کتاب سوت بزند، همه می‌گویند به به چه قضاوتی انجام داد، اما این برخلاف عرف و رویه است. در این مسابقه چهار پنالتی رخ داد. اگر چه دو پنالتی اعلام شد، اما چهار پنالتی زده شد.

وی ادامه داد: در عرف جهانی معمولا به ما می‌گفتند دقت کنید مثلا برزیلی‌ها کشویی بازی کرده و داور را اذیت می‌کنند. برای داور باید آنالیز بگذارند. استقلال یک بازیکن ظریف دارد که اگر بین بازیکنان ساندویچ شود حتما زمین می‌خورد. این زمین خوردن بعضی مواقع داور را به اشتباه می‌اندازد. دلیل تفاوت نظر کارشناسان دقیقا یک بازیکن استقلال است که به راحتی در محوطه جریمه زمین می‌خورد و بیرون محوطه زمین نمی‌خورد. این باید برای عزیزانی که داورانی که می‌خواهند قضاوت کنند باید آنالیز شود.

نصیرزاده صحبت خود را اینگونه ادامه داد: روی کارت همه‌ی ماشین‌ها زده شده سرنشین چهار نفر. اگر پلیسی ببیند که یک راننده پشت ماشین ۳ نفر سوار کرده قانونا می‌تواند آن را پیاده کند. ولی این امر اصلا رخ نمی‌دهد، چون بر خلاف عرف است. گاهی مواقع زور عرف از قانون بیشتر است. در صحنه‌ای که آقای اخباری جا به جا شد، قانون گذار می‌گوید حتما یک پای او باید خط را لمس کند. پای راست اخباری روی خط بود.

مدیرعامل تراکتور بار دیگر انتقادی به برنامه داشت و گفت: در خلاصه مسابقه‌ای که نشان دادید فقط موقعیت‌های خطرناک استقلال بود و برای تراکتور وجود نداشت. می‌خواهم بگویم برای چیدمان داوری هم چنین چیزی است و مرکزیت مورد توجه قرار می‌گیرد. کمیته داوران باید در چینش خود دقت کند و داوری بگذارد که مورد قبول باشد. در صحنه پنالتی اول، بازیکن ما اول توپ را زد و مهاجم خودش را به مدافع ما زد و پنالتی گرفته شد.