نقشه مخفی سوپر لیگ اروپا در کمین یوفا

باشگاه‌های مطرح کننده ایده سوپرلیگ اروپا حالا در پشت صحنه در تلاشند تا ایده‌ای مشابه را در فوتبال این قاره پیاده کنند.

image_pdfimage_printچاپ خبر

 روزنامه فرانسوی اکیپ امروز در گزارشی جنجالی مدعی شد با اینکه گمان می‌رفت ایده سوپرلیگ اروپا از دستور کار فوتبال این قاره حذف شده است، اما دست‌کم دو باشگاه از مطرح‌کنندگان اصلی این ایده این روز‌ها در پشت پرده در تلاشند تا با ایجاد تغییراتی رادیکال در رقابت‌های فوتبال اروپا ایده مشابهی را پیاده کنند.

درحالیکه انتظار می‌رود دادگاه اتحادیه اروپا حکم نهایی خود درباره دعوای یوفا با فیفا با این باشگاه‌ها به خاطر سوپرلیگ را در بهار آینده اعلام کند، ولی ماه گذشته منتشر شدن یک نظریه حقوقی اولیه توسط قضات این دادگاه نشان داد که یوفا و فیفا می‌توانند حالا که پروژه سوپرلیگ شکست خورده است باشگاه‌هایی که مطرح کنندگان این ایده بودند را با جریمه مواجه کنند.

اما روزنامه اکیپ می‌گوید دست‌کم دو باشگاه از مطرح‌کنندگان سوپرلیگ، دو باشگاه اسپانیایی رئال مادرید و بارسلونا، حالا در تلاشند تا ضربه جانانه‌تری به یوفا و فیفا وارد کنند. رئال و بارسا در حال حاضر مشغول مذاکره مخفیانه با ۵۰ باشگاه فوتبال از ۱۲ کشور اروپایی هستند و پروژه‌ای را دنبال می‌کنند که در صورت پیاده شدن، ضربه‌ای سنگین‌تر از سوپرلیگ به نهاد‌هایی مثل یوفا و فیفا وارد خواهد کرد.

هدف از این پروژه این است که تعداد زیادی از باشگاه‌های اروپایی که از آن‌ها به عنوان طبقه متوسط فوتبال اروپا یاد می‌شود موافقت خود را با فاکتور‌هایی که در یک رقابت جدید مد نظرشان است اعلام کنند.

اکیپ می‌گوید یوونتوس هم با این ایده رئال مادرید و بارسا موافق است، ولی در حال حاضر با چنان مشکلاتی روبرو است که نمی‌تواند با آن‌ها همراهی کند. یوونتوس در روز‌های گذشته با جریمه‌ای سنگین مواجه شد و ۱۵ امتیاز این فصل سری آ را از دست داد.

پیشنهاد اولیه سوپرلیگ ایجاد رقابتی اروپایی با شرکت ۱۲ تیم بود، ولی پروژه جدید که به شکل مخفی دنبال می‌شود برگزاری یک لیگ بزرگ خواهد بود که تعداد باشگاه‌های بیشتری در آن شرکت خواهند داشت.

دنبال‌کنندگان این پروژه معتقدند پیشنهادشان با موافقت باشگاه‌های کوچک‌تر مواجه می‌شود که از ولخرجی‌های افسارگسیخته چند باشگاه بزرگ ناراحت و نگرانند. اکیپ می‌گوید در این پروژه برای باشگاه‌ها سقف پرداخت دستمزد سخت‌گیرانه‌ای در نظر گرفته شده و کل دستمزد پرداختی هر باشگاه به هیچ وجه نباید بیشتر از ۵۵ درصد بودجه‌اش باشد. حتی ممکن است محدودیت‌های دیگری شبیه به قانون فیرپلی مالی در نظر گرفته شود.

روزنامه فرانسوی می‌گوید رئال مادرید و بارسلونا در تماس‌های خود با دیگر باشگاه‌ها گفته‌اند هدف‌شان از طراحی این پروژه که از آن به عنوان سوپرلیگ جدید یاد شده این است که شکاف مالی فزاینده بین لیگ برتر انگلیس و باشگاه‌های ثروتمند متصل به بعضی دولت‌ها از یک سو و دیگر باشگاه‌های اروپایی از سوی دیگر را کاهش دهند.