سعید هاشمی نیا:

توجه به روستاها با احیای فرهنگ ورزش بومی

به گزارش ایپنا آذربایجان غربی، گستردگی ورزش‌های مختلف در سراسر جهان باعث شده است که بسیاری از رشته‌های ورزشی حتی در دورترین نقاط روستاهای کشور و جهان با قوانین ساده و بدون طی مراحل یک بازی رسمی انجام شود. در کشوری مانند ایران که جمعیت روستایی بسیار بالایی دارد و هرم سنی جمعیت کشور […]

image_pdfimage_printچاپ خبر

به گزارش ایپنا آذربایجان غربی، گستردگی ورزش‌های مختلف در سراسر جهان باعث شده است که بسیاری از رشته‌های ورزشی حتی در دورترین نقاط روستاهای کشور و جهان با قوانین ساده و بدون طی مراحل یک بازی رسمی انجام شود.
در کشوری مانند ایران که جمعیت روستایی بسیار بالایی دارد و هرم سنی جمعیت کشور نیز جوان است، این عزم جدی را می‌طلبد که مسئولین ورزشی با برنامه ریزی بهتری ورزش روستایی و عشایری را مورد توجه ویژه قرار دهند.
شاید مشکلی که امروزه در ورزش روستایی کشور به وضوح دیده می‌شود این نکته باشد که امکانات اولیه ورزش در بسیاری از روستاها وجود ندارد و همین امر باعث از دست رفتن بسیاری از استعدادهای ورزشی در کشور می‌شود.
اگر برنامه ریزی و سیاست کاری مدیران وزارت ورزش و جوانان برای احداث اماکن ورزشی در روستاها افزایش یابد به راحتی می‌تواند در اندک زمانی مشکل امکانات و زمین‌های ورزشی روستاییان کشور را حل کرد، زیرا با وجود زمین‌های رها شده و غیر قابل کشت در مناطق روستایی از یک سو و عدم نیاز به تجملات در ساخت و ساز این گونه استادیوم‌های ورزشی، می‌توان با هزینه کردی معقول به ورزش روستایی رونق بخشید.لزوم گسترش بازی‌های بومی- محلی
رئیس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی – محلی آذربایجان غربی وضعیت این هیات را نسبت به چند ماه گذشته مثبت ارزیابی کرد و گفت: در زمان قبول این مسئولیت توسط من، این هیات در حدود ۸ ماه به طور کامل تعطیل شده و فعالیت‌های آن به صفر رسیده بود.
«سعید هاشمی نیا» مشکلات اساسی این هیات را مشکلات مالی بیان کرد و افزود: در مدیریت قبلی، مشکلات مالی به خاطر تزریق بودجه به این هیات زیاد خودنمایی نمی‌کرد، ولی متاسفانه از زمانی که من سرپرستی و ریاست این هیات ورزشی را قبول کرده ام تنها در حدود ۳ میلیون تومان از طرف اداره کل ورزش و جوانان کمک مالی شده است.
وی ادامه داد: با تمام این مشکلات در این مدت کوتاه سعی کردیم چارت هیات را ساماندهی کنیم و تلاشمان بر این بود تا تمامی کمیته‌های این هیات با بازسازی به فعالیت سابق و روزمره خود بازگردند.
هاشمی نیا با بیان این‌که در ورزش‌های زیر مجموعه این هیات قوانین مشخصی وجود نداشت، افزود: با اقدامات انجام گرفته مقرراتی برای این بازی‌ها در نظر گرفته شده که در آینده ای نزدیک شاهد برگزاری مسابقات کشوری و بین المللی در این رشته‌ها خواهیم بود.
وی برگزاری مسابقات در سایر رشته‌های ورزشی همچون والیبال و فوتبال در روستاها و همچنین برگزاری جشنواره پخت غذا در روستاها را از سایر فعالیت‌های این هیات اعلام کرد.
این مسئول با اشاره به برگزاری جام نوروز در رشته‌های ورزشی فوتبال و والیبال در سراسر استان، گفت: در یک ماه برگزاری این مسابقات قریب به ۱۰ هزار نفر و بیش از ۸۰ تیم فوتبال در این مسابقات مشارکت داشتند که نشان از علاقه بالای روستاییان به ورزش دارد.
رئیس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان در مورد نقش این هیات در کم کردن آسیب‌های اجتماعی در کشور گفت: درگیر کردن افراد در برگزاری مسابقات ورزشی روستایی باعث نشاط مضاعف و تنگ کردن فضا برای ورود اعتیاد و آسیب‌های اخلاقی در آن می‌شود.
هاشمی نیا معتقد است که باید به ورزش روستایی به عنوان ورزشی پاک نگاه کرد و تلاش شود که ورزش روستایی به نیاز همگانی مردم روستاها و عشایر مبدل شود تا بتوانیم آینده ای زیبا برای فرزندانمان در روستاها فراهم آوریم.
به گفته وی با توجه به این‌که همه اقشار روستایی اعم از مرد و زن و پیر و جوان در محل برگزاری این ورزش‌ها حضور دارند، مشکلاتی همچون استعمال دخانیات مشاهده می‌شود که با فرهنگ سازی‌های صورت گرفته از میزان آن کاسته شده است.
وی یکی از اهداف بلند مدت این هیات را تاسیس خانه‌های ورزش روستایی عنوان کرد و افزود: با رایزنی‌های انجام شده با فدراسیون مربوطه در تلاش هستیم تا خانه‌های ورزش روستایی به ویژه در مناطق کم برخوردار استان که از لحاظ دسترسی به امکانات ورزش کم بهره هستند تاسیس کنیم.
هاشمی نیا ابراز امیدواری کرد که با همکاری فدراسیون و اداره کل ورزش و جوانان تا پایان سال۱۰ باب خانه ورزش‌های روستایی به امکانات سخت افزاری این هیات اضافه شود.
این مسئول با بیان این‌که برای بهبود زیر ساخت‌های ورزش روستایی و عشایری برای اولین بار کمیته ورزش جورابین و دامه که جایگاه خاصی بین مردم دارد را فعال کردیم، بیان کرد: با انتصاب روسای کمیته‌های این ورزش‌ها در تلاش هستیم در آینده نه چندان دور اولین مسابقات بین المللی در سطح بازی‌های بومی و محلی را در آذربایجان غربی برگزار کنیم.
رئیس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان با تاکید بر این‌که تمام تلاش خود را برای حفظ رشته‌های بومی و محلی که بعضا در معرض فراموشی قرار گرفته اند، به کار گرفته ایم، گفت: با برگزاری جشنواره‌های مختلف و متنوع برای راه اندازی مجدد و حفظ بازی‌هایی که ریشه در فرهنگ و تاریخ مردم آذربایجان غربی دارند، گام برداشته ایم.