ایران ۲-۱ کنیا/ پیروزی ایران مقابل کنیا با تعویضی طلایی

دیدار دوستانه تیم‌های ملی فوتبال ایران و کنیا با پیروزی شاگردان قلعه‌نویی خاتمه پیدا کرد.

image_pdfimage_printچاپ خبر

تیم ملی فوتبال ایران در دومین دیدار دوستانه خود در ایام فیفادی با هدایت امیر قلعه‌نویی برابر کنیا قرار گرفته است و به دنبال اولین بردشان در سال ۱۴۰۲ هستند.

تیم ملی، روز سوم فروردین ماه در استادیوم آزادی برابر روسیه قرار گرفت و به نتیجه تساوی یک بر یک با گل مهدی طارمی رضایت داد. به همین دلیل ایران به دنبال کسب پیروزی شیرین برابر حریف سرسخت خود است.

از طرف دیگر کنیا نیز با هدایت انگین فیرات ترکیه‌ای، نزدیک به ۵۰۰ روز است که از میادین دور بوده و حالا با حضور در تهران، بازگشت دوباره‌ای به مسابقات ملی داشته است.

این مسابقه  ساعت ۲۰:۳۰ امشب در ورزشگاه آزادی  با سوت زید ثامر داور عراقی آغاز شد .

کمک داورهای این مسابقه : حسین فلاح، کرار عبدالکریم و وحید کاظمی

ترکیب تیم ملی ایران:

امیر قلعه نویی ترکیب تیم ملی فوتبال ایران را برای بازی دوستانه مقابل کنیا به شرح زیر اعلام کرد:

پیام نیازمند (دقیقه ۴۶- سیدحسین حسینی)، آرمین سهرابیان، حسین کنعانی‌زاده، صادق محرمی (دقیقه ۴۶- رامین رضاییان)، احسان حاج صفی (دقیقه ۶۱- امید نورافکن)، محمد کریمی (دقیقه ۴۶- میلاد سرلک)، روزبه چشمی، مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش (دقیقه ۴۶- مهدی ترابی)، محمد محبی و شهریار مغانلو

تیم ملی ایران

 

ترکیب تیم ملی کنیا:

انگین فیرات ترکیب تیم ملی فوتبال کنیا را برای بازی دوستانه مقابل ایران به شرح زیر اعلام کرد:

پاتریک ماتاسی، آموس نوندی، برایان ماندلا، جوزف اوکومو، اریک اوما، تدی آکوما، ریچارد اودادا، ویکتور اومونه، دوک آبویا، مسعود جمعه و میشل اولونگا

تیم ملی ایران

گزارش بازی:

شروع بازی مطابق پیش بینی‌ها بود و ملی پوشان ایران توپ و میدان را در اختیار داشتند و برای رسیدن به گل عجله را در دستور کار خود قرار دادند. همین امر سبب شد در زدن ضربات آخر کم دقت باشند و دروازه حریف را به طور جدی تهدید نکنند.

دقیقه ۹- سانتر خطرناک صادق محرمی را ابتدا ماتاسی برگشت داد و در ادامه شوت خطرناک مغانلو از کنار دروازه به بیرون رفت.

این عجول بودن بازیکنان ایران باعث شد که کنیا  در چند صحنه تا پشت محوطه جریمه ایران بیاید و توپ‌هایی را به سمت دروازه شلیک کند، اما خطر جدی نداشتند.

دقیقه ۲۷- اوکومو از سمت نفوذ خطرناک و سریعی به سمت دروازه ایران داشت و سانتری به محوطه جریمه انجام داد که ضربه آبویا در اختیار پیام نیازمند قرار گرفت.

پس از هدر رفتن موقعیت گلزنی ایران در دقیقه ۳۲ که توپ با ارسال علیرضا جهانبخش در دستان ماتاسی، دروازه‌بان کنیا قرار گرفت امیر قلعه‌نویی با گذاشتن ۲ دست خود پشت سرش افسوس خورد.

قلعه‌نویی در دقیقه ۳۵ برای لحظاتی از لب خط عقب‌تر آمد و برای دقایقی با سعید الهویی، دستیار خود مشغول صحبت شد.

پس از روی زمین افتادن محمد کریمی در دقیقه ۴۱، آندو تیموریان علیرضا جهانبخش را به لب خط فراخواند و دقایقی با او صحبت کرد.

در دقیقه ۴۲ نفوذ بازیکن کنیا و حرکت تکنیکی وی منجر به کسب یک ضربه کرنر برای این تیم شد.

در دقایق میانی نیمه اول این کنیا بود که با گردش توپ در زمین بازی را در اختیار گرفت و توپ‌های پرتعدادی را بین یکدیگر رد و بدل کردند، اما آن‌ها هم برای رسیدن به دروازه پیام نیازمند برنامه خاصی نداشتند. با این حال هر چه از زمان بازی می‌گذشت حریف نمایش بهتری داشت.

در این میان بازیکنان ایران هم که برنامه خاصی برای کار گروهی نداشتند، سعی می‌کردند با استفاده از توانایی‌های فنی در موقعیت حمله قرار بگیرند، اما راه به جایی نبردند و حتی یک موقعیت خطرناک هم روی دروازه حریف ایجاد نکردند و بازی با نتیجه بدون گا در نیمه اول به پایان رسید.

بازی در نیمه دوم شروع شد.

دقیقه ۵۰: کنیا یک – ایران صفر (مایکل اولونگا)؛ کاپیتان خطرناک کنیا با فرار از میانه میدان و از پیش رو برداشتن مدافع تیم ملی ایران، به سرعت تا محوطه جریمه نفوذ کرد و سپس با تو سر توپ و ضربه‌ پای چپ فنی، گل اول را برای کنیا به ارمغان آورد.

در دقیقه ۵۶ داور مسابقه به دلیل خطای روزبه چشمی کارت زد داد.

دقیقه ۵۸- محمد محبی پس از نفوذ به محوطه جریمه با پای چپ شلیکی به سمت دروازه کنیا داشت که گلر این تیم توپ را به کرنر فرستاد.

دقیقه ۶۳- ضربه فنی و کات دار مهدی ترابی از پشت محوطه جریمه به شکل خطرناکی راهی اوت شد.

در دقیقه ۶۵ داور مسابقه  ماتاسی با کارت زرد متوقف شد.

دقیقه ۷۰- بازیکنان تیم ملی پس از پاسکاری‌های پیاپی، روزنه‌ای از سمت راست پیدا کردند و رامین رضاییان سانتری را به محوطه جریمه انجام داد که ضربه خطرناک طارمی پس از برخورد به دفاع کنیا راهی کرنر شد.

دقیقه ۷۶: ایران یک – کنیا یک (محمد محبی)؛ چند متر آن طرف‌تر از محوطه جریمه، یک ضربه ایستگاهی برای ایران در سمت راست به دست آمد و رامین رضاییان اقدام به ارسال آن کرد و محمد محبی با ضربه‌ سر، دروازه کنیا را گشود.

دقیقه ۸۴: ایران دو – کنیا یک (رامین رضاییان)؛ باز هم یک ضربه ایستگاهی در پشت محوطه جریمه برای ایران به دست آمد و امید نورافکن پشت توپ ایستاد. او تصمیم گرفت با ارسال پاس کوتاه، رضاییان را صاحب موقعیت کند و سانتر این بازیکن با اشتباه گلر کنیا به گل دوم تیم ملی تبدیل شد.

 

حواشی بازی:

در فاصله حدود ۲۰ دقیقه تا شروع بازی حدود ۷ هزار هوادار در ورزشگاه حضور داشتند و با استفاده از طبل و شعار‌های مختلف به حمایت از تیم ملی پرداختد.

 تعداد هواداران تیم ملی و البته میهمان‌های خارجی در دیدار امشب در قیاس با بازی با روسیه کمتر شده بود و تنها تعدادی از اعضای سفارت کنیا در جایگاه VIP حضور داشتند.

تیم ملی ایران

* به نسبت دیدار با روسیه ۶ تغییر در ترکیب اصلی تیم ملی ایجاد شده بود و پیام نیازمند، صادق محرمی، روزبه چشمی، علیرضا جهانبخش برای اولین بار در ترکیب اصلی تیم به زمین رفتند.

* محمد کریمی و آرمین سهرابیان نیز اولین بازی خود را انجام دادند.

* علیرضا بیرانوند، علی قلی زاده و شجاع خلیل‌زاده، احمد نوراللهی و امین حزباوی در این مسابقه در لیست تیم ملی نبودند.

* برخلاف استقبال گسترده خبرنگاران روسی از دیدار با ایران در این مسابقه فقط یک خبرنگار کنیایی به ایران آمده بود.

تیم ملی ایران

* میرشاد ماجدی (عضو هیات رئیسه فدراسیون) که سرپرست سابق این فدراسیون است برای ورود به جایگاه ویژه دقایقی معطل ماند.

*هدایت ممبینی (دبیرکل فدراسیون)، محمد اسفندیارپور (مدیرعامل باشگاه گل‌گهر)، احمدرضا براتی (عضو هیات رئیسه) و احسان اصولی (سخنگوی فدراسیون) از دیگر میهمان‌های ویژه حاضر در جایگاه ویژه بودند.

* یک پرچم بزرگ کشورمان در سکو‌های طبقه دوم ورزشگاه آزادی تعبیه شده بود.

* بازیکنان سکونشین تیم ملی در زمان ورود به جایگاه ویژه با هواداران عکس یادگاری گرفتند.

*آرمین سهرابیان و محمد کریمی دو چهره تازه وارد به ترکیب تیم ملی هستند. هر دو شاگردان سابق امیر قلعه‌نویی در سپاهان و گل‌گهر به حساب می‌آیند.