نقش آلبر کامو در قهرمانی شطرنج‌باز چینی

قهرمان جدید شطرنج جهان در مصاحبه‌ای به ال‌پائیس گفت ادبیات چگونه به او در مسابقه مقابل یان نپومنیشی روسی کمک کرد تا عنوان قهرمانی جهان را از آن خود کند.

image_pdfimage_printچاپ خبر

و به نقل از rbc، در جریان دیدار‌های تکمیلی مسابقات قهرمانی شطرنج جهان، یان نپومنیشی از روسیه و دین لیرن از چین به مصاف هم رفتند که در پایان دین لیرن توانست با پیروزی در دیدار آخر سریع تای‌برک عنوان قهرمانی شطرنج جهان را به دست بیاورد.

این عنوان در حالی به دست آمد که مگنوس کارلسن، قهرمان پیشین شطرنج جهان، از حضور در این مسابقات انصراف داده بود.

دینگ لیرن گفت که در جریان بازی کلاسیک نهایی، جایی که در آستانه شکست قرار داشت، در لحظه‌ای تعیین‌کننده با یادآوری آنچه آلبر کامو در مورد مفهوم مقاومت گفته بود، توانست برنده شود.

در بازی فینال که بیش از شش ساعت به طول انجامید، دینگ لیرن در آستانه شکست قرار داشت، اما در نهایت توانست بازی را به تساوی بکشاند و روز بعد نپومنیشی را شکست داد.

او درباره دلیل پیروزی در این دیدار حساس گفت: برخی از کتاب‌هایی که خواندم باعث شد بازیکن بهتری باشم. در طول بازی، یادم آمد که آلبر کامو در مورد مفهوم مقاومت چه صحبتی کرده بود. ایده او این است که اگر می‌بینید نمی‌توانید برنده شوید، تمام تلاش خود را برایش انجام دهید و این عزم لازم را به من داد.

شطرنج‌باز چینی خاطرنشان کرد که او ارتباط زیادی بین فلسفه و شطرنج می‌بیند، زیرا هر دو مفهوم انتزاعی‌اند، اما شطرنج همچنین یک ورزش بسیار رقابتی است که نیاز به عمل‌گرایی و کارآمدی زیادی از سوی بازیکنان دارد؛ بنابراین دینگ لیرن گفت که هنگام بازی شطرنج باید جنبه احساسی شخصیت خود را کنار بگذارد.

دینگ در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: بسیار احساساتی و در عین حال منطقی و عاشق هنر نیز هستم. در زندگی دوست دارم باران را تماشا و گوش کنم و همچنین بسکتبال بازی کنم، اما وقتی به مسابقات می‌آیم باید این احساسات را فراموش کنم تا سخت‌گیرتر و حرفه‌ای‌تر باشم.

دینگ لیرن اولین چینی بود که قهرمان شطرنج جهان شد. از سال ۲۰۱۳ این عنوان در اختیار مگنوس کارلسن نروژی بود که این بار از دفاع از آن خودداری کرد.