نه استقلال از آسیا حذف شده و نه پرسپولیس مجوز گرفته!

عضو کمیته صدور مجوز حرفه‌ای گفت که تصور می‌شود کمتر از ۵۰ درصد باشگاه‌های لیگ برتر مجوز حرفه‌ای بگیرند.

image_pdfimage_printچاپ خبر

جلسه کمیته صدور مجوز حرفه ای امروز برگزار شد. کاظم اولیایی که عضو این کمیته است، در جمع خبرنگاران گفت: بعضی از دوستان جوری بیان می‌کنند که انگار ظاهرا خواست شخصی افراد است. کمیته بدوی یا تجدیدنظر یک آیین‌نامه ای دارد که این برای ما ملاک است. آیین‌نامه صدور مجوز باشگاهی برای ما ملاک است. خودمان نیز از طرف کنفدراسیون فوتبال آسیا، ممیزی می‌شویم. باشگاه‌ها نیز زحمت خود را کشیده و مدارک را بارگذاری کرده‌اند اما یک جاهایی هست که از اختیار خود باشگاه و هیات مدیره خارج است.

وی ادامه داد: بحث مالکیت چیزی نیست که در اختیار هیئت مدیره باشد و مدارکش را بارگذاری کنند یا مسائل مالیاتی نیز همینطور. اکنون ۲ نقطه نظر خیلی مهم است. اول مرجعی به عنوان مالک اظهارنظر کند. امروز دنبال دیدن این مدرک هستیم و دیگری بحث سازمان مالیاتی است. این اظهارنظرهای باید در جلسه توسط کمیته بررسی شود و پس از این اقدام می‌توان رای داد.

او در مورد اینکه آیا برای بحث مالکیت حضور در تورنمنت مطرح است، توضیح داد: نمی‌دانم منظورتان از حضور در تورنمنت چیست. باشگاه‌هایی که در کشور و مسابقات لیگ شرکت می‌کنند، نباید مالک مشترک داشته باشند.

اولیایی درباره اینکه آیا مالکیت استقلال و پرسپولیس از هم تفکیک شده است، گفت: من مدارکشان را ندیده‌ام. اجازه دهید مدارک را ببینم. امروز جلسه کمیته بدوی است. یکی از دوستان در باشگاه‌ها گفته بود مدارک فرستاده یا نفرستاده‌ایم. ماده ۵۸ اساسنامه را نگاه کنید. آنجا همه چیز در دسترس است.

عضو کمیته صدور مجوز حرفه‌‌ای درخصوص زمان ارسال نظر کمیته صدور مجوز حرفه ای به AFC پاسخ داد : باید ۱۰ خرداد مدارک را بفرستیم اما زمان‌ها متفاوت است. ولی در آخر ۹ خرداد پرونده از کمیته بدوی و استیناف ایران جدا می‌شود و برای تصمیم‌گیری به کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌رود.

وی در مورد اینکه وزیر ورزش اصرار دارد هنوز تیمی حذف نشده ولی اخباری مبنی بر حذف شدن استقلال منتشر می شود، گفت: در حال حاضر هیچ تیمی حذف نشده و هیچ تیمی نیز مجوز نگرفته است‌. مسئول صدور مجوز، کمیته بدوی و تجدیدنظر هستند. در شرایطی که کمیته‌ها در حال بررسی هستند، این اظهارنظرها شخصی است. ولی جای تاسف دارد زیرا سال قبل احساس می‌کردیم که سازمان خصوصی‌سازی می‌آید و به حل ریشه ای مسئله کمک می‌کند. خیلی خوشحال بودیم که آقای رئیس جمهور دستور داده اما متاسفانه سازمان خصوصی سازی نه تنها این مشکلی را حل نکرد بلکه یک گره هم به گره‌ها افزوده است.

اولیایی درباره اینکه منظورش از این مشکل چیست، توضیح داد: از بابت مالکیت مشترک. خصوصی‌سازی 10 درصد از سهام را واگذار کرده، هم هزینه‌ها را به شدت بالا، هم همه مدیران را زیر سوال برده است و هم با بلاتکلیفی برای همه تصمیم‌گیری می‌کند. سایت کدال را باز می‌کنیم یک بحث است و فرمایش وزیر و معاون وزیر یک بحث دیگر است. یک چند دستگی ایجاد شده که حاصل کاری است که به جای خصوصی سازی، قربانی سازی شده‌ایم.

وی در مورد اینکه وضعیت سایر تیم‌ها عنوان کرد: با توجه به مدارکی که من دیدم، فکر می‌کنم کمتر از ۵۰ درصد تیم‌های ما بتوانند مجوز بگیرند.

او درباره اینکه هر سال کنفدراسیون فوتبال قوانین سخت گیرانه تری می گیرد، گفت: هرسال که سطح مسابقات بالا می رود، توقع جامعه نیز بیشتر می شود و مسئولان استانداردهای بالاتری تعریف می‌کنند. یعنی کاری که کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا می کنند، نظرشان این است که بتوانند باشگاه‌ها را ترقی دهند و به باشگاه ها کمک کنند.

عضو کمیته مجوز حرفه‌ای درمورد اینکه آیا باشگاه استقلال ورزشگاه فولاد شهر را برای میزبانی خود در لیگ قهرمانان معرفی کرده است، توضیح داد: اجازه بدهید مدارک را ببینم. تا زمانیکه این مدارک را نبینم، اجازه ندارم در این مورد صحبت کنم. هر باشگاه حدود ۸۰۰ صفحه بارگذاری کرده است. شما 16 تا 800 صفحه را حساب کنید چه مقدار می‌شود، جزئیاتش را نمی دانم. اگر هم دیده بودم، از اظهارنظر معذورم. چون رای نداده‌ایم و باید رای بدهیم.

اولیایی درمورد اظهارنظر مهدی تاج مبنی بر جریمه شدن فدراسیون فوتبال به خاطر مدارکی که سال گذشته کمیته مجوز حرفه ای به AFC فرستاد، گفت: آقای تاج درست گفته اند ولی به هیات‌های بدوی و تجدیدنظر آیین‌نامه ارتباطی ندارد بلکه دپارتمان مجوز حرفه ای کوتاهی کرده است. در زمان سهیل مهدی ۱۲۰ هزار جریمه دلار شدیم که ۴۰ هزار دلار را از ما نقدی گرفتند و ۸۰ هزار دلار تعلیق شد. تاج در جلسه ای که هفته گذشته با کفاشیان داشتیم، گفت ۳۰۰ هزار دلار نیز جدیدا آمده که با احتساب آن ۸۰ هزار دلار می‌شود ۳۸۰ هزار دلار . ۴۰ هزار دلار نیز پیش از این داده‌ایم گه مجموعش می‌شود ۴۲۰ هزار دلار.