مسیر صعود ایران به جام جهانی ۲۰۲۶ مشخص شد

مسیر صعود شاگردان قلعه نویی به مسابقات جام جهانی ۲۰۲۶ مشخص شد.

image_pdfimage_printچاپ خبر

کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد قرعه کشی مسابقات انتخابی راه یابی به جام جهانی ۲۰۲۶ و مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷ در تاریخ ۲۷ جولای (یک تیرماه) برگزار می‌شود.

در همین رابطه AFC مسیر تیم‌های ملی آسیایی و تیم ملی کشورمان برای رسیدن به جام جهانی ۲۰۲۶ آمریکا، کانادا و مکزیک را ترسیم کرد که به شکل زیر است:

*دور اول مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶:

شامل ۲۲ تیم است که در رده بندی فیفا بین رده‌های ۲۶ تا ۴۷ (آسیا) قرار دارند که در دو دیدار خانگی و خارج از خانه به مصاف هم می‌روند و ۱۱ تیم برنده به دور دوم مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ راه پیدا می‌کنند.

*دور دوم مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶:

شامل ۳۶ تیم است که تیم‌های رتبه ۱ تا ۲۵ فیفا در آسیا به اضافه ۱۱ تیم برنده مرحله اول در ۹ گروه تقسیم می‌شوند به طوری که هر گروه شامل ۴ تیم می‌شود. رقابت در یک سیستم لیگی دو مرحله‌ای است و دو تیم اول صعود می‌کنند. از هر گروه (مجموع ۱۸ تیم) تا مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی راه پیدا می‌کنند و مجوز حضور در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷ را کسب می‌کنند.

*مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶:

۱۸ تیم به سه گروه تقسیم می‌شوند و هر گروه شامل ۶ تیم است که در یک سیستم دو مرحله‌ای (رفت و برگشت) به رقابت می‌پردازند و دو تیم اول از هر گروه (در مجموع ۶ تیم) مستقیماً به مسابقات ۲۰۲۶ راه پیدا می‌کنند.

*مرحله پلی آف راه یابی به جام جهانی ۲۰۲۶:

شامل تیم‌هایی است که در سه گروه دور قبل در رده‌های سوم و چهارم قرار گرفتند (مجموعاً ۶ تیم) و به دو گروه تقسیم می‌شوند، به طوری که هر گروه شامل ۳ تیم است که در سیستم لیگی با هم رقابت می‌کنند. دو تیمی که در هر گروه اول شوند مستقیماً به جام جهانی ۲۰۲۶ راه پیدا می‌کنند.

نتیجه سهمیه آسیا برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۶ با راه یابی ۸ تیم تکمیل می‌شود.

به این ترتیب شاگردان قلعه نویی طبق فرمول AFC از مرحله دوم مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ وارد رقابت می‌شوند.