فواید دوش آب گرم یا سرد بعد از تمرین را بدانید!

سلام ورزشکاران پرانرژی! دوش گرفتن بعد از یه جلسه تمرینی حسابی، یه بخش جدایی ناپذیره. اما اینکه زیر دوش آبگرم برید یا سرد، می تونه کمی چالش برانگیز باشه. هر کدوم از این دوش ها مزایای خاص خودشون رو دارن. پس با ما همراه باشید تا ببینیم کدوم دوش بعد از تمرین، مناسب شماست. […]

image_pdfimage_printچاپ خبر

سلام ورزشکاران پرانرژی! دوش گرفتن بعد از یه جلسه تمرینی حسابی، یه بخش جدایی ناپذیره. اما اینکه زیر دوش آبگرم برید یا سرد، می تونه کمی چالش برانگیز باشه. هر کدوم از این دوش ها مزایای خاص خودشون رو دارن. پس با ما همراه باشید تا ببینیم کدوم دوش بعد از تمرین، مناسب شماست.

 

فواید دوش آبگرم

خداحافظ گرفتگی عضلات: آبگرم، گره های عضلات خسته رو باز می کنه و درد بعد از تمرین رو کم میکنه.

تقویت جریان خون: دوش آبگرم، خون رو توی عضلات و مفاصل به گردش در میاره و به ریکاوری سریع ترشون کمک می کنه.

استرس رو بیخیال: آبگرم باعث ترشح هورمون اندورفین میشه که حسابی آروم تون می کنه و استرس رو ازتون دور می کنه.

خوابی عمیق تر: با یه دوش آبگرم راحت تر به خواب میرین و خواب عمیق تری رو تجربه می کنید.

فواید دوش آب سرد

خداحافظ التهاب: آب سرد، التهاب عضلات و مفاصل رو کم می کنه و به بهبودی سریع ترشون کمک می کنه.

سیستم ایمنی قوی تر: دوش آب سرد، سیستم ایمنی بدن رو تقویت می کنه و بهتون در مبارزه با بیماری ها کمک می کنه.

ذهنی آماده: آب سرد، باعث میشه بیشتر سر حال بیاین و تمرکزتون رو بالا می بره.

روحیه بالا: با یه دوش آب سرد، حسابی سرحال میشین و اضطراب رو دور می کنید.

خب حالا کدوم دوش رو انتخاب کنیم؟

اینکه زیر دوش آبگرم برین یا سرد، به چند تا نکته بستگی داره:

شدت تمرین: اگه تمرین سنگینی داشتین، دوش آبگرم به آرامش عضلاتتون کمک می کنه.

التهاب: اگه احساس التهاب دارین، دوش آب سرد گزینه بهتریه.

نکاتی برای دوش گرفتن بعد از تمرین

میدونین که دوش گرفتن بعد از تمرین، یه بخش جدایی ناپذیره. اما آیا میدونستین که با رعایت چند نکته ساده، میتونین تاثیر این دوش رو برای ریکاوری بدنتون چند برابر کنین؟

پس با ما همراه باشین تا با هم ببینیم چطور یه حمام مجهز به اکسسوری سرویس بهداشتی مشهد را به یک همراه قدرتمند برای ریکاوری بعد از تمرین تبدیل کنیم!

دوش گرفتن رو به تعویق نندازین!

عرق کردن بعد از تمرین، کاملا طبیعیه. اما همین تعرق باعث میشه املاح و مواد زائد روی پوست شما باقی بمونه. دوش گرفتن بلافاصله بعد از تمرین، به پاکسازی پوست و جلوگیری از تحریکات پوستی کمک میکنه.

انتخاب دمای مناسب

دمای آب بستگی به نیاز شما و شدت تمرینتون داره:

دوش آبگرم: اگر به دنبال ریلکس کردن عضلات و کاهش درد عضلانی هستین، دوش آبگرم انتخاب مناسبیه.

دوش ولرم: اگه ترجیح میدین بدنتون رو خنک کنین و احساس سرحال تری داشته باشین، دوش ولرم گزینه بهتریه.

دوش سرد: دوش سرد میتونه برای کاهش التهاب مفید باشه، اما به خاطر داشته باشین که برای همه افراد و بعد از همه تمرینات مناسب نیست.

مدت زمان دوش گرفتن مهمه!

دوش گرفتن طولانی مدت، میتونه چربی های طبیعی پوست رو از بین ببره و باعث خشکی بشه. پس زیاده روی نکنین! به طور کلی، ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زیر دوش کافیه.

انتخاب شوینده مناسب

بعد از یه تمرین حسابی، بدنتون حساس میشه. پس از صابون های ملایم و بدون عطر استفاده کنین تا چربی طبیعی پوستتون حفظ بشه.

خشک کردن اصولی

بعد از دوش، با یه حوله نرم بدن خودتون رو خشک کنین. حوله رو روی پوستتون نکشین، بلکه به آرامی روی پوست بزنین تا رطوبت باقی مونده جذب بشه.

آبرسانی رو فراموش نکنین!

تعریق باعث میشه بدن شما آب زیادی از دست بده. پس بعد از دوش، مایعات فراوان بنوشین تا به هیدراته شدن بدنتون کمک کنین.

چند نکته دیگه:

اگه از دوش آب سرد استفاده میکنین، به تدریج دمای آب رو کم کنین تا بدنتون شوکه نشه.

اگه احساس سرگیجه دارین، بلافاصله بعد از تمرین دوش نگیرین. چند دقیقه استراحت کنین و بعد زیر دوش برین.

حالا که این نکات رو میدونین، میتونین با خیال راحت بعد از هر تمرین، یه دوش عالی بگیرین و به بدنتون برای ریکاوری بهتر کمک کنین. به یاد داشته باشین، یه دوش درست و حسابی، کلید آمادگی شما برای جلسه تمرینی بعدی است!